فرض کنید به شما بگویند می‌توانید از روی مبل خانه خودتان و در حالی که لباس راحتی بر تن دارید، کار کنید و درآمد هم داشته باشید. ساعات کاری را خودتان تعیین می‌کنید و نیازی نیست برای رسیدن به محل کار، در ترافیک بمانید.

برای بیشتر ما که فکر می‌کنیم کارکردن برابر با استخدام در یک شرکت است، چنین چیزی باورنکردنی به نظر می‌رسد. اما این شغل رویایی واقعا وجود دارد و به آن فریلنسری (freelance) یا آزادکاری می‌گویند.

مزیت‌های شغل فریلنسری باعث شده افراد بسیاری در سراسر دنیا به آن علاقه‌مند شوند و طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۲۳، چیزی حدود ۱.۵۷ میلیارد نفر فریلنسر داریم.

حتماً حالا از خودتان می‌پرسید چطور می‌توانم فریلنسر شوم؟ کافی است با دیدوگرام همراه شوید تا همه‌چیز را به شما بگوییم؛ از اینکه ماجرای فریلنسری چیست و به چه کسی فریلنسر می‌گویند، تا کارهای فریلنسری در ایران و مزایا و معایب آنها.

فهرست مطالب

فریلنسر کیست؟

خب پیش از هرچیز ببینیم freelance چیست و به چه کسی فریلنسر می‌گویند.

فریلنسر (freelancer) فردی است که به جای استخدام‌شدن در یک مجموعه، برای خودش کار می‌کند و به عبارتی دیگر خوداشتغال است. این افراد معمولاً بر اساس مهارت و توانایی‌هایی که دارند، پروژه‌های کاری را قبول می‌کنند. آنها قدرت انتخاب دارند که به صورت هم‌زمان روی یک یا چند پروژه کار کنند و به این ترتیب درآمد بیشتری داشته باشند.

فریلنسر کسی است که برای خودش کار میکند

برخلاف کارهای دیگر، در مشاغل فریلنسری شما رئیس خودتان هستید، یعنی این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام پیشنهاد کاری را بپذیرید و کدام را رد کنید. مثلا اگر مشتری شما بدحساب یا ایرادگیر باشد، می‌توانید با او کار نکنید.

فریلنسرها تعهد مالی بلندمدتی ندارند، اما در صورت تمایل می‌توانند به همکاری با یک مشتری ادامه دهند و قراردادشان را تمدید کنند. تعیین دستمزد و نحوه‌ی پرداخت هم براساس توافق طرفین انجام می‌شود.

در بخش بعد نقاط قوت و ضعف کارکردن به عنوان فریلنسر را بررسی می‌کنیم.

مزایای کار به عنوان فریلنسر چیست؟

گفتیم که محبوبیت مشاغل آزادکاری هر روز بیشتر از قبل می‌شود، علت آن هم مزایای این مدل کار است. چند مورد از بزرگترین مزایای فریلنسرشدن را در ادامه می‌خوانید.

مقایسه کار فریلنسری و استخدام

  • می‌توانید در خانه بمانید

از رفت و آمد روزمره بین خانه و محل کار خسته شده‌اید؟ ترافیک شما را کلافه می‌کند؟ چاره کار این است که مهارتی بیاموزید و فریلنسر شوید.

وقتب به صورت freelancer کار کنید، دیگر نیازی نیست از خانه خارج شوید هرچند ممکن است کارکردن از خانه برای شما حوصله‌ سربر باشد. باز هم حق انتخاب با شماست؛ می‌توانید کافه مورد علاقه‌تان، کتابخانه‌ای آرام یا یک فضای کار اشتراکی را برای کارکردن انتخاب کنید.

حتی می‌توانید زمانی که در سفر هستید، برای چند ساعت با موبایل یا لپ‌تاپ‌ خود کار کنید و در باقی ساعات از سفرتان لذت ببرید.

هر وقت که می‌خواهید کار می‌کنید

در بیشتر کارها باید سر ساعات مشخصی به محل کار بروید و برگردید، اما در مشاغل فریلنسری هر وقت که می‌خواهید شروع به کار می‌کنید و هر زمان خواستید کارتان را به پایان می‌رسانید. شما می‌توانید ساعت‌ها، روزها یا حتی ماه‌های کاری خودتان را خودتان مشخص کنید و در زمان‌های دیگر به استراحت یا کار دیگری بپردازید.

می‌توانید چند ماه از سال را مشغول به کار باشید و در ماه‌های دیگر به سفر بروید. اگر از آن دسته افراد هستید که ذهن‌شان در شب عملکرد بهتری دارد، می‌توانید ساعاتی از روز به کارهای شخصی برسید و عصر یا شب را به کار اختصاص بدهید.

خودتان مشتری را انتخاب می‌کنید 

به عنوان فریلنسر، این شمائید که مشتریتان را انتخاب می‌کنید. فرض کنید به عنوان یک عکاس تبلیغاتی در شرکتی استخدام شده‌اید. در این شرایط انتخاب کارفرما و پروژه‌ها از اختیار شما خارج است و باید طبق خواسته شرکت، کارها را قبول کنید.

اما یک عکاس فریلنسر می‌تواند پس از درنظر گرفتن عوامل مختلف از جمله محتوای پروژه، زمان شروع و پایان قرارداد، نحوه‌ی پرداخت و… تصمیم بگیرد کار را بپذیرد یا نه. 

سود بالاتری می‌برید

در کارهای فریلنسری واسطه‌ای بین شما و مشتری وجود ندارد؛ بنابراین سود بالاتری نصیب‌تان می‌شود.

برای مثال اگر کارمند یک شرکت خدماتی باشید، درصد مشخصی از سود هر کار متعلق به کارفرمای شما خواهد بود. اما زمانی که خودتان بدون واسطه با مشتری قراداد ببندید، تمام سود حاصل از انجام کارها برای خودتان خواهد بود.

هرچقدر دوست‌ دارید کار می‌کنید

بعضی افراد کار تمام‌وقت را دوست ندارند و برای‌شان خسته‌کننده است. بعضی دیگر نیز نمی‌توانند به صورت تمام‌وقت کار کنند، برای مثال زنان خانه‌دار یا دانشجویان. فریلنسرشدن به این افراد فرصتی می‌دهد تا در ساعات آزاد خود کار کنند و درآمد داشته باشند.

 

مزایای فریلنسری

تجربیات متنوعی در انتظار شماست

وقتی به عنوان یک فریلنسر کار کنید، با مشتریان متفاوتی روبه‌رو هستید و تنوع پروژه‌هایی که به شما سپرده می‌شود بالاتر است.

بنابراین بیشتر از دیگران می‌توانید با موضوعات جالب و جدید آشنا شوید و تجربیات کاری بیشتری کسب کنید. این موضوع شما را به فردی حرفه‌ای‌تر در حوزه‌ی کاری‌تان تبدیل خواهد کرد.

معایب فریلنسری چیست؟

تا اینجا خوبی‌های این مدل از مشاغل را گفتیم، اما فریلنسر شدن سختی‌هایی هم دارد. در ادامه این سختی‌ها را نام می‌بریم و به شما می‌گوییم چطور از پس آنها بربیایید.

درآمد ثابتی ندارید

آزادکاری یک شغل ثابت نیست، بنابراین وقتی فریلنسر شوید درآمد ثابتی نخواهید داشت. ممکن است برای مدتی پیشنهاد کاری نداشته باشید یا دستمزدتان دیرتر پرداخت شود. در حالی که برای پرداخت اجاره، اقساط و هزینه‌های روزمره نیاز به درآمدی دارید که بشود روی آن حساب کرد.

برای حل این مشکل بهتر است به یک منبع درآمد متکی نباشید. می‌توانید دو یا چند پروژه را به صورت همزمان پیش ببرید تا منابع مالی بیشتری داشته باشید.

پیشنهاد دیگر ما این است که به یک مهارت بسنده نکنید؛ برای مثال اگر نویسنده‌ی محتوا هستید، کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را نیز یاد بگیرید تا کارتان را گسترش دهید و بتوانید پروژه‌های بیشتری بگیرید.

نگران نباشید، با مهارت‌ بیشتر می‌توانید حتی بیشتر از یک شغل ثابت درآمد داشته باشید.

مسئولیت‌ها بر عهده‌ی خودتان است

گرچه مشاغل فریلنسری خوبی‌های فراوانی دارند، اما باید این نکته را بدانید که مواجه‌شدن با چالش‌های شغلی به طور کامل بر عهده‌ی شخص شماست.

برای مثال ممکن است یک مشتری دستمزد شما را پرداخت نکند یا پرداخت‌های نامنظمی داشته باشد. بهترین راه پیشگیری از چنین مشکلاتی این است که از حق و حقوق خود به خوبی آگاه باشید.

پیش از شروع همکاری با هر مشتری، یک قرارداد کاری تنظیم کنید و برای تمام شرایط احتمالی، به توافق برسید.

از مزایای سازمانی برخوردار نمی‌شوید

استخدام‌شدن در یک سازمان می‌تواند مزایای جانبی از جمله بیمه‌ی سلامت، وام و… در اختیارتان بگذارد، امکاناتی که مشاغل فریلنسری ندارند.

اینجا تصمیم با شماست که خوبی و بدی هر دو مدل کار را بررسی کنید و تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب‌تر است. این نکته را به یاد داشته باشید که در هر صورت می‌توانید بیمه‌ی خویش‌فرما داشته باشید.

مشاغل فریلنسری محبوب در ایران

حالا که مزایا و معایب آزادکاری را بهتر می‌دانید، وقت آن است با برخی از کارهای فریلنسری که در ایران می‌توان انجام داد، آشنا شوید.

۱. ادمین شبکه‌های اجتماعی

این روزها هر کسب‌و‌کاری برای برقراری ارتباط با مشتریانش از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. فعالیت مدام در شبکه‌های اجتماعی کاری زمانبر است، به همین دلیل هر کسب‌و‌کار به یک ادمین برای مدیریت این اکانت‌ها نیاز دارد.

با توجه به اینکه هرروز تعداد این اکانت‌ها و مخاطبان آنها بیشتر می‌شود، ادمین‌شدن کاری است که می‌توانید از آینده‌ی شغلی آن مطمئن باشید.

درآمد ادمینی بسته به کارهایی که می‌توانید انجام دهید، متفاوت است. برای مثال ممکن است شما فقط به دایرکت‌ها و کامنت‌ها پاسخ بدهید و درآمدی حدود 3 میلیون تومان در ماه داشته باشید یا تولید محتوای یک پیج را انجام دهید و ۱۰ میلیون تومان دریافت کنید.

هرچه مهارت‌های شما در این زمینه بالاتر برود، یا تعداد اکانت‌های بیشتری داشته باشید، درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

ادمین اینستاگرام بهترین شغل فریلنسری

شما برای ادمین شدن نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها با داشتن یک موبایل و البته دانش کافی، می‌توانید این کار را انجام دهید. به همین دلیل ادمین شدن یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل فریلنسری در ایران است.

اگر با خواندن این توضیحات به ادمین شدن علاقه‌مند شده‌‌اید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، دوره‌ جامع ادمینی اینستاگرام هرچه برای تبدیل‌شدن به یک ادمین حرفه‌ای نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهد.

برای اینکه بدانید در این دوره چه چیزی در انتظارتان است، پیشنهاد می‌کنیم وبینار رایگان ادمینی را ببینید که در آن سرفصل‌های دوره و چگونگی کار توضیح داده شده و به شما برای تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

۲. نویسنده محتوا

اگر قلم‌تان خوب است و مطالعه را دوست دارید، می‌توانید یک فریلنسر محتوانویس شوید. برای این کار باید درباره‌ی موضوعات مختلف، مطلبی جذاب و باکیفیت بنویسید که خواننده را به پاسخ سوالاتش برساند.

۳. ترجمه

ترجمه متون از یک زبان به زبان دیگر نیز از کارهای فریلنسری پرطرفدار است. برای مترجم‌شدن باید حداقل به یک زبان دیگر -به جز زبان فارسی- مسلط باشید.

ممکن است کارفرما از شما بخواهد متنی را از زبان دیگر به فارسی ترجمه کنید یا بالعکس از فارسی به آن زبان برگردانید. بنابراین شما به مهارت بالایی برای نگارش به هر دو زبان نیاز خواهید داشت.

۴. طراح سایت

طراح سایت یا همان وب دیزاینر، فردی است که دانش فنی لازم برای ایجاد یک وبسایت را دارد. اگر می‌خواهید طراح سایت شوید، باید به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی مسلط باشید و از خلاقیت‌تان برای داشتن نتیجه‌ی بهتر کمک بگیرید.

۵. متخصص سئو

تا اینجا برایتان از افزایش تقاضا برای طراحی سایت و تولید محتوا گفتیم، اما کار طراح سایت و نویسنده‌ی محتوا بدون کمک متخصص سئو بی‌فایده است.

متخصص سئو (SEO) فردی است که محتوای وبسایت‌ها را بهینه می‌کند تا جایگاه بهتری در نتایج گوگل داشته باشند و بیشتر دیده‌ شوند. برای انجام این کار به دانش فنی، یک لپ‌تاپ و اینترنت نیاز دارید.

۶. برنامه‌نویس (دولوپر)

توسعه‌دهنده بک‌اند، فرانت‌اند و اپلیکیشن‌های موبایل، این روزها بازار گرمی برای کار دارند. البته برای اینکه یک دولوپر فریلنسر شوید، باید مهارت بالایی در این کار داشته باشید و حداقل یک زبان برنامه‌نویسی را به خوبی بلد باشید.

۷. طراح و گرافیست

هر کسب‌وکار برای طراحی سایت، تبلیغات یا لوگوی خود باید از یک طراح گرافیک کمک بگیرد. گرافیست‌ها شناخت درستی از جلوه‌های بصری و دنیای تبلیغات دارند و با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور، طرح مورد نظر کارفرما را پیاده‌سازی می‌کنند.

۸. طراح UI/UX

طراحی رابط کاربری (UI دیزاینر)، ظاهر یک نرم افزار کامپیوتری، اپلیکیشن موبایل یا وبسایت را طراحی می‌کند.

طراح تجربه کاربری (UX Designers)، مسئول ایجاد و بهبود رابطه‌ی کاربر با محصول است. آنها با ابزارهایی مانند Adobe XD ،Sketch و Figma کار می‌کنند.

۹. عکاس و فیلمبردار

عکاسی و فیلمبرداری از کارهایی هستند که می‌توانند به صورت آزادکاری انجام شوند. کافی است بتوانید از طریق یک شبکه‌ اجتماعی یا وبسایت مشتریان خود را پیدا کنید و به صورت پروژه‌ای با آنها قرارداد ببندید. البته تجهیزات مربوط به این کار، گرانقیمت هستند و جابجایی آنها آسان نیست.

۱۰. حسابدار

برخی مشاغل به حسابدار تمام‌وقت نیازی ندارند. در چنین مواردی یک فریلنسر حسابدار می‌تواند با حضور پاره‌وقت در سازمان، به مسائل مالی و دفاتر آنجا رسیدگی کند. مزیت آزادکاری برای حسابداران این است که می‌توانند همزمان چند پروژه را پیش ببرند و درآمد بهتری داشته باشند.

چطور فریلنسر شویم

چطور فریلنسر شویم

فرض کنیم شما یکی از مهارت‌های گفته‌شده (یا مهارت‌ دیگری) دارید و می‌خواهید به عنوان یک فریلنسر کار کنید. حالا راه تبدیل‌شدن به یک فریلنسر موفق چیست؟ چطور می‌توانیم از صفر شروع کنیم و فریلنسر شویم؟ اینجا مسیر فریلنسرشدن را در ۵ مرحله به شما می‌گوییم.

یک مهارت یاد بگیرید

قطعا برای کارکردن لازم است در انجام یک کار مشخص، مهارت داشته باشید. اگر مهارتی ندارید، قدم اول یادگیری یک مهارت است که بتواند شما را به درآمد برساند. ببینید انجام چه کاری برایتان لذت‌بخش است و آن را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنید.

اگر هیچ مهارتی ندارید و می‌خواهید در سریعترین زمان ممکن فریلنسر شوید، پیشنهاد ما ادمین شدن است.

در یک سایت فریلنسری عضو شوید

سایت‌های فریلنسری پل ارتباطی شما و مشتریان هستند، البته روش کار آنها ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشد. با ایجاد حساب کاربری در این سایت‌ها می‌توانید آگهی‌های مشتریان برای درخواست همکاری را ببینید و بعد از بررسی شرایط، درخواست آنها را قبول یا رد کنید.

به عنوان یک فریلنسر ممکن است در لینکدین یا شبکه‌های دیگر هم پیشنهادهای کاری پیدا کنید. اما اگر تازه‌کار هستید، قوانین سایت‌های فریلنسری شما را از ریسک‌های احتمالی دور نگه‌می‌دارند.

رزومه بسازید

یک رزومه‌ی کامل و جذاب، بهترین روش برای معرفی شما به مشتریان است. رزومه شما باید شامل اطلاعات لازم درباره‌ی مهارت‌ها و توانایی‌های شما و نمونه کارهای قبلی‌تان باشد. سایت‌های فریلنسری امکان اضافه‌کردن نمونه کار و اطلاعات فردی دارند. در برخی از سایت‌ها می‌توانید بازه‌ی دستمزد و ترجیحات شغلی خود را نیز مشخص کنید تا فقط پیشنهادهای کاری مرتبط به شما نمایش داده شوند.

ارتباط‌سازی کنید

رابطه‌ی خوب با مشتریان کمک می‌کند در حرفه‌ی خود بیشتر شناخته شوید. وقتی مسئولیت‌پذیر باشید و کارتان را به بهترین شکل انجام دهید، مشتریان برای پروژه‌های بعدی هم به شما مراجعه می‌کنند. همچنین می‌توانید پس از اتمام کار، از مشتریان بخواهید در بخش نظرات سایت‌ها به تجربه‌ی کار با شما امتیاز بدهند.

سایت‌های فریلنسری را بیشتر بشناسید

سایت‌های فریلنسری بستری برای ارتباط بین شما و مشتری‌های احتمالی هستند. می‌توانید با عضوشدن در آنها و وارد کردن اطلاعات و نمونه کار، پیشنهادات کاری دریافت کنید. این سایت‌ها در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، بخشی از دستمزد (حدود ۵ تا ۲۰ درصد) شما را به عنوان کمیسیون می‌گیرند. در ادامه چند سایت فریلنسری ایرانی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم.

سایت‌ های فریلنسری ایرانی و خارجی

بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی

در سال‌های اخیر سایت‌های ایرانی زیادی برای دورکاری و فریلنسری ایجاد شده‌اند. اینجا چهار مورد از شناخته‌شده‌ترین آنها را آورده‌ایم.

۱. پونیشا

پونیشا یکی از باسابقه‌ترین سایت‌های فریلنسری داخلی است که فریلنسرها و کارفرمایان در زمینه‌های کاری مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. عضویت در پونیشا نیازی به پرداخت هزینه ندارد، اما فعال‌کردن طرح‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی باعث می‌شود بیشتر دیده شوید.

۲. کارلنسر

سایت کارلنسر امکان کار به صورت فریلنسری و برون‌سپاری کار برای کارفرماها را فراهم می‌کند. خدمات کارلنسر تنوع بالایی دارند و شما می‌توانید برای فریلنسری در زمینه‌ طراحی، ترجمه، محتوا، دستیار مجازی، دیجیتال مارکتینگ و… از آن کمک بگیرید.

۳. پارس کدرز

ممکن است با خواندن نام این سایت تصور کنید خدمات آن محدود به برنامه‌نویسی است. اما پارس کدرز برای فریلنسرهایی با زمینه شغلی گرافیک، تایپ، ترجمه و ویراستاری، طراحی سایت و… فرصت شغلی دارد.

۴. انجام میدم

سایت فریلنسری انجام میدم خدمات فریلنسرها را به صورت خدمتی برای فروش نمایش می‌دهد. هر فریلنسر توانایی خود را با یک آگهی و قیمت پیشنهادی منتشر می‌کند و کارفرماها می‌توانند آن را انتخاب کنند.
کارفرما هم می‌تواند درخواست برون‌سپاری خود را به شکل یک آگهی منتشر کند.

بهترین سایت‌های فریلنسری بین‌المللی

اگر تسلط شما به زبان انگلیسی بالا باشد، می‌توانید از سایت‌های فریلنسری خارجی هم درآمدزایی کنید. البته کار با این سایت‌ها به سادگی سایت‌های ایرانی نیست و برای احراز هویت و برداشت پول، باید نکاتی را بدانید. اینجا به چند مورد از بهترین سایت‌های فریلنسری بین‌المللی اشاره می‌کنیم.

سایت فریلنسری بین‌ المللی

۱. سایت Freelancer

در وبسایت Freelancer، کارفرما و افراد فریلنسر می‌توانند در آگهی‌های جداگانه، کار و خدمتشان را تعریف کنند. شما یک پیشنهاد کاری شامل دستمزد و شرایط دیگر برای کارفرما می‌فرستید، که به آن Bid می‌گویند. در صورت قبول شدن Bid، همکاری انجام می‌شود.

۲. سایت فریلنسری Upwork

برای شروع کار در سایت Upwork نیاز به درست‌کردن رزومه دارید. پروژه‌های تعریف‌شده در این سایت، حرفه‌ای‌تر هستند و کارفرماها هم برای همکاری با افراد حرفه‌ای به این سایت مراجعه می‌کنند. کمیسیون همکاری در Upwork بالاست و ۲۰ درصد از درآمد هر پروژه را سایت برمی‌دارد.

۳. سایت PeoplePerHour

روش کار سایت PeoplePerHour کمی متنوع‌تر است. در حالت اول مانند سایت‌های دیگر، برای کارفرما پیشنهاد کاری ارسال می‌کنید. در حالت دوم خدمت و دستمزدتان را در قالب یک آگهی به نام Gig برای فروش می‌گذارید. مشتری‌ها آن را می‌بینند و درصورت تمایل می‌خرند.

فریلنسر بشویم یا نه؟

تا اینجا سیر تا پیاز فریلنسری را برای‌تان گفتیم و حالا تصمیم با شماست که بخواهید فریلنسر شوید یا خیر. فراموش نکنید زندگی فریلنسری در کنار تمام آزادی‌ عملی که به شما می‌دهد، نیاز به نظم و پشتکار بالایی دارد. گرچه مدیر یا رئیس ندارید، اما باید رئیس خودتان باشید و کار را سرموقع به مشتری تحویل بدهید.

اگر در حال حاضر کار ثابتی دارید و می‌خواهید فریلنسر شوید، بهتر است به یکباره کار خود را کنار نگذارید. آزادکاری را به عنوان شغل دوم شروع کنید تا زمانی که خیالتان از بابت درآمد و توانایی‌تان راحت شود. دانش‌تان را به‌روز نگه‌دارید و با انجام پروژ‌ه‌های متنوع، مهارت خود را بالا ببرید.