حتما شما هم در دوران شیرین دانشجویی به سر می‌برید، و همین حالا به این فکر می‌کنید که قرار است ابتدای ماه شهریه دانشگاه را پرداخت کنید. پرداخت هزینه اجاره مسکن و خوراک هم که روتین همیشگی‌تان است. شاید با خود بگویید ای‌ کاش می‌توانستید با داشتن شغل، بخش مهمی از این هزینه‌ها را پوشش بدهید. اما آگهی‌های شغلی که در آن‌ها نوشته شده «پذیرش دانشجو نداریم» شما را حسابی ناامید کرده‌اند. دیدوگرام به شما می‌گوید که ناامید نباشید! چون تا زمانی که اینترنت وجود دارد، یک دانشجو می‌تواند از ده‌ها روش مختلف کسب درآمد کند.

راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها آن‌قدر متنوع است، که هر دانشجویی با هر تخصصی می‌تواند شغل محبوب خود را پیدا کند. می خواهید با این روش‌ها آشنا شوید؟ پس با دیدوگرام همراه باشید که قرار است شما را از فکر و خیال کار پیدا کردن و پرداخت هزینه‌های دانشجویی خلاص کنیم!

مزایای کسب درآمد اینترنتی برای یک دانشجو

مشاغل اینترنتی بهترین گزینه برای دانشجویان هستند، چون:

  • به صورت دورکار قابل انجام هستند و نیازی به حضور شما نیست.
  • درآمد بالایی دارند، به هر حال اینترنت همیشه منبع کسب درآمد بزرگی به شمار می‌رود.
  • در این مشاغل ساعت کاری را شما مشخص می‌کنید، مثلا می‌توانید درست زمانی که از دانشگاه برگشته‌اید و در خوابگاه استراحت می‌کنید، به انجام امور شغلی‌تان بپردازید.
  • سرمایه ندارید؟ نگران نباشید، اکثر مشاغل اینترنتی نیاز به سرمایه خاصی ندارند.
  • از لحاظ جغرافیایی هیچ محدودیتی ندارید. مثلا می‌توانید در تهران ساکن باشید و درس بخوانید، در حالی که کارفرمایتان در اصفهان است و پروژه‌ها را آنلاین برای او انجام می‌دهید.
  • داشتن یک شغل اینترنتی در دوران دانشجویی باعث می‌شود رزومه قدرتمندی بسازید و بعد از اتمام دوره تحصیل، آسان‌تر وارد بازار کار شوید.
  • راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها بسیار متنوع است.
  • از همه مهم‌تر! با داشتن شغل در دوران دانشجویی، می‌توانید مسئولیت امور مالی خود را بر عهده بگیرید و به خانواده نشان دهید که روی پای خودتان ایستاده‌اید.

معرفی ۱۰ شغل اینترنتی پولساز و آینده‌دار برای دانشجویان

یک دانشجو می‌تواند برای کسب درآمد و به دست آوردن مهارت، بر حسب علاقه خود مشاغل زیر را انتخاب کند:

نویسندگی یکی از بهترین شغل های اینترنتی برای دانشجویان است

۱_ دست به قلم هستید؟ نویسنده شوید

شاید شما همیشه همان دانش آموز زرنگ و با استعدادی بودید که در زنگ انشاء، بهترین متن را می‌نوشت و همه مشتاق گوش دادن به انشاهایتان بودند‌. اگر این‌طور است و در خود استعداد و توانایی نویسندگی را میبینید، پس نویسندگی سایت را انتخاب کنید. در این شغل شما باید برای سایت‌هایی که در بستر وب فعالیت می‌کنند، محتوای متنی تولید کنید. این محتوا باید بر اساس اصول سئو و قوانینی خاص نگارش شود.

نویسندگی یکی از بهترین مشاغل اینترنتی برای دانشجویان است.

۲_ پشتیبانی مشتریان

در این شغل اینترنتی شما باید پاسخگو و پشتیبان نیازهای مشتریان شرکت‌ها باشید. مثلا به سوالات آن‌ها پاسخ دهید، چالش‌هایشان را برطرف کنید و خلاصه نقش یک پشتیبان حرفه‌ای و همیشه در دسترس را خواهید داشت.

۳_ تدریس خصوصی آنلاین: مدرس شوید

یکی از راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها  تدریس آنلاين است. شما می‌توانید در دوران دانشجویی یک‌ مدرس آنلاین هم باشید. مثلا اگر به دروس دانشگاهی مسلط هستید یا زبانتان قوی است، می‌توانید به دانشجویان به صورت آنلاین تدریس کنید. یا در حالت دیگر می‌توانید مفاهیم درسی را به دانش آموزان به شکل آنلاین تدریس کرده و از آموزش دادن اینترنتی آن‌ها درآمد کسب کنید. در این شغل شما یک معلم آنلاین خواهید بود که برای تدریس نیازی به حضور در مدرسه یا دانشگاه ندارد.

به عنوان دانشجو می‌توانید دروس مدرسه را به صورت خصوصی آموزش دهید.

۴_ طراحی اپلیکیشن، کمی سخت اما پولساز!

این روزها هر شرکتی اپلیکیشن مخصوص خود را دارد، از اسنپ و دیوار گرفته، تا دیجی کالا و ترب! چه کسی این اپلیکیشن‌ها را طراحی می‌کند؟ بله! طراح خوش ذوقی مثل شما! شما می‌توانید در دوران دانشجویی در دوره‌های طراحی اپلیکیشن شرکت کرده و این مهارت را به خوبی یاد بگیرید. سپس با انجام این کار درآمد بالایی کسب کنید، البته ناگفته نماند که این شغل کمی تخصصی است و برای انجام آن باید یک ذهن چالش پذیر داشته باشید.

۵_ همکاری در فروش، یا همان افیلیت مارکتینگ!

این شغل را به افراد خوش سر و زبان که می‌دانند چطور مشتریان را متقاعد به خرید کنند پیشنهاد می‌کنیم.‌ در این شغل شما باید محصولات شرکت‌ها را تبلیغ کنید و به فروش برسانید‌. حال از هر فروش مبلغی به عنوان کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد. مثلا اگر یک‌ صفحه اینستاگرام با تعداد فالوئر بالا دارید، به راحتی می‌توانید در آن شروع به فروش محصولات شرکت‌ها کرده و از این طریق به سود و درآمد برسید.

۶_ مترجمی، مناسب برای دانشجویان زبان!

دانشجوی زبان انگلیسی هستید؟ نکند آنقدر زبانتان خوب است که فیلم‌های خارجی را هم بدون زیرنویس می‌بینید؟ پس به مترجمی نه نگویید. چون شما با تخصصی که دارید می‌توانید متون مختلف را به صورت آنلاین ترجمه کنید و در ازای این کار مبلغ مشخصی را دریافت کنید. حقوق شما در این شغل با توجه به تعداد کلماتی که ترجمه می‌کنید محاسبه می‌شود.

به عنوان یک دانشجو می‌توانید پروژه های ترجمه را به صورت فریلنس قبول کنید.

۷_ ادمین شبکه‌های اجتماعی، بهترین شغل اینترنتی!

دیگر همه می‌دانیم که استفاده از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی چقدر فراگیر شده و همین باعث شده نان ادمین‌ها نیز حسابی در روغن باشد. برای ادمین شدن باید ابتدا یک دوره آموزش ببینید و سپس به صورت دورکار مشغول به کار شوید. اما چرا به ادمینی گفتیم بهترین شغل؟ چون نیاز به سرمایه خاصی ندارد، پردرآمد است، آینده دار است و این امکان را به شما می‌دهد که به صورت هم‌زمان روی چندین پروژه مختلف کار کنید‌.

فقط کافیست یک دوره حرفه‌ای بگذرانید تا مهارت‌های لازم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به دست بیاورید. دوره جامع ادمینی دیدوگرام دقیقا همان چیزی است که برای شروع این مسیر به آن نیاز دارید. از جامع بودن این دوره همین را بس که شما را از هر آموزش دیگری بی نیاز می‌کند.

۸_ سئو یا بهینه سازی سایت برای گوگل!

هشتمین مورد از راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها سئو است که احتمالا نام آن را شنیده‌اید. همه سایت‌ها می‌خواهند رتبه اول گوگل را داشته باشند، اما تنها زمانی به این خواسته دست می‌یابند که سئوی قدرتمندی داشته باشند. حال شما به عنوان سئوکار باید با گوگل ساخت و پاخت کنید! یعنی آن‌قدر سایت را مطابق الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی کنید، که رتبه سئویشان افزایش یابد. می‌دانیم که سئو برایتان کمی پیچیده است، پس برای ورود به بازار کار آن باید حتما آموزش ببینید.

۹_ تایپیست، از هنر انگشتانتان کمک بگیرید

به تایپ ۱۰ انگشتی مسلط هستید؟ آنقدر مسلط که بتوانید در هر دقیقه حداقل ۲۰ یا۳۰ کلمه تایپ کنید؟ پس تایپیست بودن را انتخاب کنید. بسیاری از شرکت‌ها نیاز به افرادی دارند که بتوانند پروژه‌های مورد نیاز آن‌ها را ‌به سرعت تایپ کنند، در ازای این کار نیز هزینه خوبی پرداخت خواهند کرد. پس اگر انگشتانی سریع دارید، این شغل را انتخاب کنید و به صورت آنلاین کسب درآمد کنید.

با تایپ کردن پروژه‌های مختلف می‌توانید به عنوان دانشجو کسب درآمد کنید.

۱۰_ فروش مطالب درسی، یک ایده جدید!

و دهمین مورد از راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها، فروش مطالب درسی است. مثلا شما می‌توانید یک سایت راه اندازی کنید و جزوه‌های دانشجویی، کلیپ‌های آموزشی، مطالب درسی و … را درون آن قرار دهید. سپس در ازای فروش اشتراک سایتتان، هزینه مشخصی را از کاربران دریافت کنید‌. چه کسانی قرار است این اشتراک را از شما خریداری کنند؟ بله، دانشجویان، و چگونه باید آن‌ها را پیدا کنید؟ به راحتی! در اینستاگرام پیج دانشگاه‌های مختلف را پیدا کنید و دانشجویانی که آن‌ها را فالو کرده‌اند را دنبال کنید. سپس لینک وبسایت خود را برای دانشجویان ارسال کنید تا با خدمات شما آشنا شوند.

اولین قدم برای شروع کسب درآمد اینترنتی دانشجویان

اولین قدمی که باید بردارید، آموزش دیدن است. تفاوتی ندارد که قرار است ادمین و نویسنده باشید، یا تایپیست و حسابدار، به هر حال نیاز است که به خوبی آموزش ببینید و مهارت کسب کنید. سپس در قدم دوم رزومه را در سایت‌های کاریابی مثل جابینجا، جاب ویژن و … برای کارفرمایان ارسال کنید تا بتوانید پروژه بگیرید. تمام! در این مرحله اگر موفق به استخدام شوید که قطعا می‌شوید، می‌توانید کسب درآمد اینترنتی‌تان را آغاز کنید.

نکات مهم در خصوص کسب درآمد اینترنتی دانشجویان

راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها را گفتیم، اما نکاتی وجود دارند که برای کسب درآمد بهتر و بیشتر، می‌بایست حتما به آن‌ها دقت کنید. این‌ نکات را در ادامه بیان کرده‌ایم:

  • زمان را مدیریت کنید، چون کار اینترنتی در دوران دانشجویی نباید باعث آسیب زدن به برنامه تحصیلی‌تان شود. از طرفی امور کاری‌تان هم باید طبق برنامه پیش برود و پروژه‌ها روی هم تلنبار نشوند.
  • مطالبه‌گر باشید و دستمزد توافق شده را از کارفرما مطالبه کنید. هرگز تصور نکنید که دانشجو هستید و همین که کار را با این شرایط به شما سپرده‌اند، لطف بزرگی است. بلکه برابر زحماتتان از کارفرما درخواست حق الزحمه کنید.
  • با شرکت‌های به نام، قدرتمند و معتبر کار کنید، این‌طوری رزومه کاری‌تان قوی‌تر خواهد بود.
  • قرارداد بستن را فراموش نکنید. اگر در دوران دانشجویی قرار است در یک شغل اینترنتی دورکاری مشغول به کار شوید، حتما با کارفرما قرارداد امضا کنید تا هم امکان مطالبه حقوقتان را داشته باشید و هم به کارفرما نشان دهید که با توجه به قرارداد فردی مسئولیت پذیر و متعهد هستید.
  • دیسیپلین داشته باشید، یک دانشجو هرگز نمی‌تواند بدون داشتن دیسیپلین هم در شغل خود موفق شود و هم در درس خواندن!
  • و در آخر بهترین عملکرد را داشته باشید و پروژه‌ها را با بالاترین کیفیت پیش ببرید. با نمونه کارهای قوی، کارفرمایان بعدی آسان‌تر به شما اطمینان می‌کنند.

و آخرین کلام

خب، برگی دیگر از دفتر دیدوگرام نیز ورق خورد و این بخش نیز به پایان رسید. در این مطلب پولسازترین و البته کم چالش‌ترین راه‌های کسب درآمد اینترنتی برای دانشجوها را برایتان گفتیم. حالا دیگر به قول قدیمی‌ها از شما حرکت و از خدا برکت! اکنون زمان آن رسیده که کار اینترنتی خود را شروع کنید و یک دانشجوی شاغلِ موفق باشید.