استوری اینستاگرام برای بیزنس‌ها خیلی مهم است، چون می‌توانند از این طریق بیشترین تعامل را با مخاطب داشته باشند، اعتمادش را جلب کنند و فروش‌شان را بالا ببرند. اینجاست که اهمیت شغل ادمین استوری مشخص می‌شود. اما ادمین استوری کیست و چه کار می‌کند؟ چه مهارت‌هایی دارد که او را به یک ادمین متخصص در زمینه استوری کرده‌اند؟ همراهمان بیایید تا هم جواب سوالات‌تان را بگیرید و هم مسیر تبدیل شدن به یک ادمین استوری حرفه‌ای را نشان‌تان دهیم.

ادمین استوری اینستاگرام کیست؟

ادمین استوری طراحی و مدیریت استوری‌های یک پیچ اینستاگرام است. این ادمین‌ها ممکن است برای برندهای مختلف، کسب‌وکارها، افراد معروف یا حتی یک پیج شخصی کار کنند.

آنها با توجه به حوزه کاری یک پیج، برای استوری‌هایش ایده‌پردازی می‌کنند و محتوا می‌سازند. البته استوری گذاشتن تنها کار این ادمین نیست، در بخش بعدی وظایف ادمین استوری را بیشتر توضیح می‌دهیم.

وظایف ادمین استوری اینستاگرام چیست؟

ادمین استوری وظایف متنوعی دارد؛ از فرآیند تولید محتوا برای استوری گرفته تا افزایش تعامل با فالوورهای پیج و آنالیز داده‌ها. بعضی وظایف کلیدی ادمین استوری را اینجا می‌خوانید.

ادمین استوری اینستاگرام کیست؟

۱. با تولید محتوای جذاب مخاطب را جذب کند

تولید محتوا در اینستاگرام حرف اول را می‌زند، پس اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ ادمین استوری هم تولید محتوای جالب و سرگرم‌کننده است. البته محتوایی که مناسب انتشار در استوری باشد، به زبان ساده بخواهیم بگوییم این محتواها باید طوری باشند که فالوورها دلشان بخواهند آن را دنبال کنند و تا آخر استوری‌ها را ببینند. برای تولید محتوای جذاب می‌توانید از افکت‌های استوری، استیکرها، هشتگ‌های مرتبط، تصاویر و ویدیوهای جذاب و… استفاده کنید. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

۲. برای انتشار استوری‌ها برنامه‌ریزی کند

ادمین استوری باید همیشه ایده‌های جدید داشته باشد و از قبل بداند هر روز قرار است چند استوری بگذارد و موضو‌عشان چیست.

از طرفی زمان انتشار استوری‌ها هم باید از قبل مشخص باشند. مثلا اگر یک محتوای خوب در ساعتی منتشر شود که مخاطبان پیج آنلاین نیستند، تمام زحمات ادمین هدر می‌رود.

به همین دلیل ادمین‌ها برای ماه (یا حتی ماه‌های) آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و محتواها را از قبل می‌سازند تا دچار مشکل نشوند.

۳. با مخاطبان پیج تعامل داشته باشد

استوری مهم‌ترین جا برای افزایش تعامل با فالوورهای پیج و جلب اعتمادشان است. اصلا برای همین پیج‌ها ادمین استوری استخدام می‌کنند چون می‌خواهند با استوری مخاطب را در صفحه نگهدارند، او را درگیر کنند و در نهایت از او یک طرفدار پر و پا قرص بسازند. 

ادمین با استوری‌هایی که می‌گذارد کاری می‌کند که مخاطب با او همراه شود و بیشترین تعامل را با پیج داشته باشد. هرچه این تعامل و ارتباط ادمین با مخاطبان بیشتر باشد، پیج سریعتر رشد می‌کند. مثلاً نظر سنجی و مسابقه بگزار می‌کند، سوالات چالشی می‌پرسد، داستان تعریف می‌کند و وسط داستان از مخاطب‌ها هم کمک می‌گیرد. از مثال‌های زیر می‌توانید ایده بگیرید:

یک ادمین استوری باید بداند چگونه در استوری با مخاطبین تعامل داشته باشد.

۴. عملکرد استوری‌ها را بررسی کند

بعد از انتشار استوری‌ها، ادمین باید نتیجه کارش را بررسی کند، اما چطوری؟ با خواندن گزارش‌های بخش Insights، ادمین می‌فهمد هر استوری چقدر مورد توجه فالوورها قرار گرفته است.

آمار اینسایت استوری خیلی برای ادمین مهم هستند، مثلا می‌فهمد هر استوری چندبار دیده شده، چند نفر آن را برای دیگران فرستاده‌اند یا اگر لینکی در استوری وجود داشته باشد، چند نفر روی لینک زده‌اند.

ادمین استوری با استفاده از این آمار، سلیقه مخاطب را می‌شناسد و برای استوری‌های بعدی، بهتر برنامه‌ریزی می‌کند.

۵. با تیم بازاریابی و محتوا همکاری کند

گفتیم که بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ (مثل برندها یا شرکت‌ها) برای استوری‌های پیج‌شان، ادمین می‌گیرند. هرکدام از این کسب‌وکارها یک تیم بازاریابی دارند که تعیین می‌کند چطور بین مشتریان شناخته شوند و محصول یا خدمتشان را بفروشند.

در چنین مواقعی، لازم است ادمین استوری هم با تیم بازاریابی در ارتباط باشد و اهداف کلی شرکت را در مسیر تولید محتوای استوری خودش، در نظر بگیرد.

نگاهی به مهارت‌های ادمین استوری

برای اینکه ادمین استوری موفقی باشید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف را بدانید؛ مثلا نحوه کار با اینستاگرام را بلد باشید، بدانید چطور پیج را مدیریت کنید و محتوای جالب و جدید بسازید. در ادامه بیشتر این مهارت‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

۱. کار با اینستاگرام را بلد باشد

ادمین استوری باید با تمام ابزارهای اینستاگرام آشنا باشد و نحوه کار با آنها را بداند؛ به خصوص قابلیت‌های مربوط به بخش استوری مثل نظرسنجی‌ها، استیکرها و کوئیزها.

شناخت کامل از ابزارهای تعاملی اینستاگرام به ادمین کمک می‌کند بیشترین بازخورد را از استوری‌ها بگیرد.

۲. محتوای جدید و جذاب خلق کند

هر استوری‌ اینستاگرام تنها برای یک روز در پیج می‌ماند، پس باید آنقدر جذاب و جالب باشد که در همین زمان محدود دیده شود و بازخورد کافی بگیرد.

ادمین‌های استوری باید خلاقیت بالایی در ایده‌پردازی و طراحی تصاویر و ویدیوها داشته باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند.

۳. قصه‌گوی خوبی باشد

احتمالا می‌دانید که کلمه story در زبان انگلیسی یعنی قصه و داستان! بهترین استوری‌های اینستاگرام هم آنهایی هستند که محتوا را در قالب یک داستان برای مخاطب تعریف می‌کنند چون باعث می‌شود که مخاطب تا آخر استوری‌ها را دنبال کند.

حتماً برای شما هم پیش آمده اینستاگرام را برای کار دیگری باز کنید و طوری سرگرم خواندن استوری‌های یک پیج شوید که اصلا کارتان را از یاد ببرید.

این مهارت که به آن storytelling (قصه‌گویی) می‌گویند به ادمین استوری کمک می‌کند فالوورها را تا آخرین استوری همراه خود بکشاند و بیشترین تعامل را از آنها بگیرد.

نگاهی به روند داستان سرایی در استوری های اینستاگرام

۴. با ابزارهای طراحی آشنا باشد

با استفاده از ابزارهای موجود در خود اینستاگرام هم می‌توان استوری‌های جالبی ساخت، اما یک ادمین حرفه‌ای باید کار با ابزارهای حرفه‌ای را هم بلد باشد.

آشنایی با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ یا کانوا به ادمین کمک می‌کند استوری‌هایی با کیفیت بالاتر طراحی کند.

۵. با ابزارهای ادیت ویدیو آشنا باشد

خود برنامه اینستاگرام قابلیت‌هایی برای ادیت ویدیو دارد، اما اگر بخواهید ویدیوهای حرفه‌ای‌تری برای استوری بسازید، باید کار با برنامه‌های ادیت ویدیو را یاد بگیرید.

اپلیکیشن‌های موبایل مثل اینشات و کپ‌کات برای این کار مناسب هستند و می‌توانید با آنها ویدیوهای خیلی جالبی بسازید.

۶. اصول مدیریت زمان و برنامه‌ریزی را بداند

برنامه‌ریزی در کار ادمین استوری خیلی مهم است، زمان گذاشتن استوری‌ها، ترتیب آنها و مناسبت‌های مختلف بر نتیجه‌ کار ادمین تاثیر زیادی دارند.

فرض کنید پیجی در حوزه آشپزی و خانه‌داری دارید و مخاطب هدف شما خانم‌های خانه‌دار هستند. بیشتر خانم‌های خانه‌دار، صبح‌ها وقت‌شان آزاد است و اگر این زمان استوری بگذارید، بیشترین بازخورد را می‌گیرید. 

نکته بعدی استمرار داشتن در انتشار استوری‌هاست؛ نمی‌شود یک روز ۱۰ استوری بگذارید و یک روز اصلا استوری نگذارید.

بنابراین داشتن یک برنامه‌ی منظم برای تولید و انتشار استوری‌ها، نکته مهمی است که همه ادمین‌ها باید به آن توجه کنند.

یک ادمین استوری باید بتواند زمان خودش را به خوبی مدیریت کند.

۷. بتواند عملکرد پیج را تحلیل کند

فرض کنید هر روز به جای آب پای گیاه‌تان نوشابه می‌ریزید، آیا اگر خشک شود تعجب می‌کنید؟ نه! چون همه می‌دانیم گیاه به آب نیاز دارد و نوشابه با اینکه خوشمزه‌تر است، اما به درد گیاه نمی‌خورد.

این مثال برای مخاطبین پیج اینستاگرام شما هم صدق می‌کند. اگر هر روز هم استوری‌های جالبی بگذارید اما نیاز مخاطبتان و هدف پیج را در نظر نگیرید، پیج‌تان رشد نمی‌کند.

پس لازم است بدانید مخاطبان شما به چه محتوایی واکنش مثبت نشان می‌دهند. کدام استوری‌ها را بهتر می‌خوانند و برای یکدیگر می‌فرستند. در کدام نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند و چه سوالاتی را بیشتر پاسخ می‌دهند.

داده‌های بخش Insights تمام این اطلاعات را در اختیار ادمین می‌گذارد. یک ادمین استوری حرفه‌ای به طور پیوسته این بخش را بررسی می‌کند و اگر لازم باشد روش کارش را تغییر می‌دهد.

۸. مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد

استوری‌ اینستاگرام بهترین جایی است که می‌توانید با مخاطب پیج تعامل کنید. بیشتر افراد استوری‌ها را نگاه می‌کنند و به آنها واکنش نشان می‌دهند.

ادمین استوری باید بتواند مخاطبین را به تعامل با پیج ترغیب کند و به خوبی پاسخگوی آنها باشد.

وقتی ادمین به درخواست‌های مخاطب واکنش درستی نشان می‌دهد، آنها به پیج (و کسب‌و کار) اعتماد می‌کنند و فالوور وفادار آن می‌شوند.

چگونه ادمین استوری اینستاگرام شویم؟

تا اینجا با وظایف و مهارت‌های این ادمین آشنا شدید. اگر می‌خواهید شما هم یک ادمین استوری حرفه‌ای باشید، باید مراحل زیر را بگذرانید.

آموزش ببینید

مثل هر شغل دیگری، این کار هم نیاز به آموزش دارد. شاید با خودتان بگویید دیگر اینستاگرام و استوری گذاشتن را که همه بلدند. اما ماجرا به این سادگی نیست و اگر همه می‌دانستند چطور ادمین شوند که ادمین‌ها برای کارشان اینقدر حقوق نمی‌گرفتند. 🙂

حالا اگر می‌خواهید کار با اینستاگرام را به طور حرفه‌ای یاد بگیرید و از این راه به درآمد برسید، پیشنهاد ما به شما دوره جامع آموزش ادمینی اینستاگرام است. این دوره تمام آنچه که برای ادمین شدن نیاز دارید را در بر می‌گیرد: آشنایی کامل با اینستاگرام، آموزش کامل تولید محتوا با موبایل و کار با هوش مصنوعی!

از طرفی بعد از شرکت در این دوره، به طور رایگان به بازار کار معرفی می‌شوید و دیگر لازم نیست دنبال کار بگردید.

جزئیات بیشتر درباره سرفصل‌های این دوره را می‌توانید در وبینار رایگان ببینید.

تجربه کسب کنید

بعد از آموزش باید نکاتی را که یاد گرفته‌اید، به صورت عملی به کار بگیرید. برای شروع صفحه شخصی خودتان یا پیج‌های کوچکتر را انتخاب کنید. آزمون و خطا در این مرحله، شما را برای پروژه‌های بزرگتر آماده می‌کند.

نمونه کار داشته باشید

حتما می‌دانید که برای گرفتن پروژه در هر زمینه‌ای باید نمونه کار داشته باشید، به ویژه اگر بخواهید برای برندها یا افراد مشهور کار کنید. به این ترتیب کارفرما متوجه کیفیت کار شما می‌شود.

بنابراین یک مجموعه از نمونه کارهای خوب‌تان بسازید. اگر تازه‌کار هستید، می‌توانید از تمرین‌های مرحله قبل، چند نمونه خوب پیدا کنید.

برای این که بتوانید به عنوان ادمین استوری فعالیت کنید و موفق شوید باید نمونه کارهای خوبی داشته باشید.

مهارت‌های گرافیکی‌‌‌تان را بالا ببرید

هرچه از اهمیت طرح و رنگ در دنیای اینستاگرام بگوییم، باز هم کم است. حتی جذاب‌ترین موضوعات بدون به کارگرفتن تصاویر و ویدیوهای مناسب، کسل‌کننده خواهند بود.

اگر می‌خواهید ادمین استوری باشید، باید دانش‌‌تان را در زمینه جذابیت‌های بصری بالا ببرید و کار با ابزارهای گرافیکی (فتوشاپ، کانوا، کپ‌کات و …) را یاد بگیرید. به این ترتیب می‌توانید محتوای بهتر و حرفه‌ای‌تری تولید کنید.

شبکه‌سازی کنید

در دنیای کارهای دیجیتال، ارتباط با دیگران اهمیت زیادی دارد. با ادمین‌های دیگر و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، در ارتباط باشید. این ارتباطات به شما کمک می‌کنند با فرصت‌های شغلی جدید آشنا شوید و پروژه‌های بهتری بگیرید.

به‌روز بمانید

شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، همیشه در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و مدام قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود.

اگر می‌خواهید یک ادمین استوری موفق باشید، باید از آخرین تغییرات باخبر باشید و بدانید چطور از جدیدترین ابزارها استفاده کنید.

ادمین استوری چقدر درآمد دارد؟

بازار کار برای ادمینی اینستاگرام حسابی داغ است؛ به ویژه ادمین استوری که نقش مهمی در رشد و فروش یک پیج دارد. اگر ادمین استوری باشید درآمد شما برای هر پیج از ۵ میلیون تومان در ماه شروع می‌شود و بسته به اینکه پیج چند فالوور دارد و چقدر قرار است فعالیت کنید ممکن است به 30 میلیون در ماه هم برسد.

در نظر داشته باشید که این تنها درآمد شما از یک پیج است و می‌توانید مدیریت استوری اینستاگرام چند پیج دیگر را هم بر عهده بگیرید. بعضی پیج‌ها علاوه بر مبلغ ثابت، درصدی از فروش (پورسانت) هم به ادمین می‌پردازند که می‌تواند موقعیت خوبی برای افزایش درآمدتان باشد.

جمع‌بندی

ممنویم که تا پایان این مقاله با ما همراه شدید. حالا می‌دانید که ادمین استوری نقش مهمی در مدیریت پیج اینستاگرام دارد و وظایف او تنها به تولید محتوای استوری محدود نمی‌شود. همچنین متوجه شدید که برای تبدیل شدن به یک ادمین استوری، باید مهارت‌های متنوعی از جمله تولید محتوای خلاقانه، مدیریت زمان و تحلیل داده‌ها را یاد بگیرید.

اگر سوال دیگری در این زمینه دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.