اگر می‌خواهید در اینستاگرام به اوج برسید، باید سوار موج الگوریتم‌ها شوید! همه ما می‌دانیم که اینستاگرام، برای نمایش محتوا و رشد پیج‌ها، از اصول و قوانین خاصی پیروی می‌کند که به آن‌ها «الگوریتم اینستاگرام» می‌گویند؛ اما این قوانین چه هستند و چگونه باید از آن‌ها به نفع خودمان استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال، چیزی است که در این مقاله به آن خواهید رسید! پس اگر به دنبال رشد پیج خود هستید، این فرصت را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید. 

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

تصور عموم مردم این است که الگوریتم اینستاگرام، به یک قانون خاص محدود می‌شود که بر فعالیت کاربران نظارت دارد و تعیین می‌کند هر کاربر چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نه! این در حالی است که الگوریتم های اینستاگرام، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات هستند که هر یک، اهداف خاصی دارند و روی بخش‌های متفاوتی از اینستاگرام تاثیر می‌گذراند. 

هدف از طراحی و اجرای این الگوریتم‌ها، این است که کاربران تجربه بهتری از استفاده از اینستاگرام داشته باشند و درست به همان محتواهایی هدایت شوند که به آن‌ها علاقه دارند. بنابراین، Algorithm یا الگوریتم، به مجموعه‌ای از قوانین و مقررات اینستاگرامی گفته می‌شود که بر محتواهایی که برای هر کاربر نمایش داده می‌شود نظارت دارند. 

این قوانین، در بخش اکسپلور، فید و ریلز متفاوت عمل می‌کنند. دلیل این تفاوت این است که اهداف هر بخش با بخش دیگر تفاوت دارد. کاربران در بخش فید، دوست دارند محتواهای افرادی را ببینند که آن‌ها را دنبال می‌کنند، اما در بخش اکسپلور اینستا، می‌خواهند محتواهای جدید را بر حسب علایق خود بیابند؛ بنابراین، الگوریتم نمایش محتواها نیز باید متفاوت باشد. 

چرا اینستاگرام از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند؟

حالا که فهمیدیم الگوریتم اینستاگرام چیست، بیایید ببینیم اصلا چرا و چگونه این الگوریتم‌ها به وجود آمده‌اند؟

اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک شبکه‌ اجتماعی مبتنی بر محتواهای تصویری به بازار عرضه شد. در ابتدا، کاربران کمی در این شبکه حضور داشتند و به همین دلیل، دیدن محتوای افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کردید بسیار ساده بود. با این حال، طی ۵ سال اول کم‌کم تعداد کاربران به قدری زیاد شد که کاربران، بخش عمده‌ای از محتواها را از دست می‌دادند و نمی‌توانستند در زمان مناسب، آن‌ها را ببینند. 

در سال ۲۰۱۶، تیم دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام طی آماری متوجه شد که کاربران ۷۰ درصد محتوای پیج‌هایی را که دنبال می‌کنند، اصلا نمی‌بینند! این موضوع، باعث نارضایتی کاربران شده بود؛ تا اینکه اینستاگرام تصمیم گرفت محتواها را بر اساس الگوریتم خاصی نمایش دهد. بر این اساس، هر کاربر، محتواهایی را بیشتر می‌بیند که به آن‌ها علاقه بیشتری داشته باشد. 

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم، الگوریتم‌های اینستاگرام در بخش‌های مختلف متفاوت است. اگر می‌خواهید در این شبکه اجتماعی فعالیت کنید و پیج خود را رشد دهید، باید با تمامی این الگوریتم‌ها آشنایی کامل داشته باشید و بر اساس آن‌ها، محتوای خود را تولید و منتشر کنید. 

جذب لایک و فالوور بدون توجه به این قوانین اینستاگرامی، تقریبا غیر ممکن است، بنابراین در فرایند تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ پیج خود، حتما به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت دقت کنید. این نکات، بر اساس جدیدترین تغییرات الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۴ تعیین شده‌اند و می‌توانند راهنمای خوبی برای تولید محتوای موثر در اینستاگرام باشند:

الگوریتم‌های بخش اکسپلور

آموزش الگوریتم اینستاگرام در بخش اکسپلور، برای کسانی که به دنبال جذب فالوور جدید هستند اهمیت ویژه‌ای دارد. ورود به این بخش، باعث می‌شود در معرض دید مخاطبانی قرار بگیرید که به محتواهای شما علاقه دارند و قبلا به محتواهای مشابه بازخورد مثبت نشان داده‌اند. 

چینش محتوای این بخش، بر اساس سیگنال‌هایی است که از کاربران دریافت می‌شود؛ مثلا اگر شما پستی درباره «دستور پخت کیک آلبالویی» را لایک کنید یا برای آن کامنت بگذارید، پست‌هایی مرتبط با آشپزی و پخت شیرینی‌های مختلف در اکسپلور شما به نمایش در خواهند آمد. 

الگوریتم 2024 اینستاگرام

اکسپلور هر کاربر، مجموعه‌ای از محتواهای مورد علاقه او را نمایش می‌دهد. مثلا از اکسپلور این کاربر مشخص است که به مد و لباس علاقه دارد.

 

محتواهای بخش اکسپلور بر اساس سطح علاقمندی کاربران چیده می‌شود؛ مثلا اگر یک کاربر به موضوعات طراحی، خرید خودرو، تعمیرات خانگی و سفر و گردش علاقه داشته باشد و در این میان، میزان علاقه او به سفر بیشتر باشد، درصد پست‌های مربوط به سفر در اکسپلور او بیشتر خواهد بود. 

الگوریتم‌های بخش اکسپلور، بر اساس سیگنال‌های زیر عمل می‌کنند:

میزان محبوبیت موضوع محتوا برای کاربر

مهم‌ترین معیار برای نمایش محتواهای بخش اکسپلور، میزان علاقه کاربران به آن نوع محتواهاست. این علاقه، از لایک‌ها، کامنت‌ها، پست‌های ذخیره شده و محتواهای به اشتراک‌ گذاشته شده قبلی کاربران تعیین خواهد شد. 

بنابراین اگر می‌خواهید وارد بخش اکسپلور شوید، بهتر است پرسونای مخاطب را به طور دقیق طراحی کنید و بر اساس نیازها و علایق مخاطبان هدف، بهترین محتواها را تولید و منتشر کنید. 

سابقه تعامل کاربران با محتواهای مشابه

اگر از پیش پستی را از یک پیج لایک کرده باشید یا با نوشتن کامنت و ذخیره کردن، علاقه خود را به آن نشان داده باشید، پست‌های دیگری از همان پیج در اکسپلور شما به نمایش در خواهند آمد. همچنین ورود به یک پیج، ذخیره‌سازی پست‌های آن و یا ارسال آن پست‌ها برای دیگران، باعث می‌شود پست‌های دیگر پیج نیز وارد بخش اکسپلور شما شود. 

مقدار تعامل‌هایی که پست دریافت کرده‌است

اینستاگرام، در یک بازه زمانی مشخص، میزان تعامل‌های دریافتی یک پست مانند لایک‌ها، کامنت‌ها و ذخیره‌سازی‌های آن را بررسی می‌کند. در صورتی که یک محتوا، بتواند در ساعات اولیه انتشار، تعامل زیادی دریافت کند، شانس بیشتری برای ورود به اکسپلور خواهد داشت. بنابراین، این الگوریتم اینستاگرام برای افزایش فالوور، نباید شما را از دنبال‌کنندگان خودتان غافل کند؛ زیرا تعامل دنبال‌کنندگان می‌تواند عامل اصلی ورود به اکسپلور باشد. 

اطلاعات مربوط به میزان رشد پیج منتشرکننده

در صورتی که یک پیج در مدت اخیر، از نظر میزان بازدید یا رشد فالوور، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد، شانس ورود به اکسپلور را خواهد داشت. همچنین، میزان تعامل‌های یک پیج مانند پاسخگویی به دایرکت‌ها و کامنت‌ها و بازخورد متقابل به کاربران، می‌تواند در ورود به اکسپلور موثر باشد. 

از سوی دیگر، پیج‌هایی که شخص با آن‌ها تعامل بیشتری داشته باشد، روی چینش اکسپلور اثرگذار هستند. مثلا اگر یک نفر پیام‌های زیادی برای پیج‌های فروش لباس ارسال کند، در بخش اکسپلور پست‌های فروشگاه‌های دیگر را خواهد دید. 

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور 1

الگوریتم‌های اینستاگرام هر روز بهتر می‌شوند و بیشتر به علایق کاربران توجه می‌کنند. مثلا در آپدیت جدید، هر کاربر می‌تواند موضوع دلخواه خود را مشخص کند تا محتواهای مربوط به آن را بیشتر ببیند.

 

الگوریتم‌های بخش فید و استوری

در بخش Feed اینستاگرام، پست‌ها و استوری‌های افرادی که دنبال می‌کنید به نمایش درمی‌آید. اینستاگرام بر اساس رفتار کاربران در سال‌های اخیر، متوجه شده‌است که افراد ترجیح می‌دهند پست‌ها و استوری‌های اعضای خانواده، دوستان و کسانی که با آن‌ها تعامل دارند را زودتر ببینند. 

در این الگوریتم اینستاگرام، فاکتورهای زیادی روی نمایش پست و استوری اینستا موثر است؛ مثلا اینکه با کدام مخاطبان خود تعامل بیشتری دارید، از نسخه وب استفاده می‌کنید یا اپلیکیشن، میزان لایک‌های آن پست و استوری چقدر است یا اینکه محتوا، چه زمانی منتشر شده است. 

الگوريتم جديد اينستاگرام باعث شده است که هر کاربر، دقیقا محتواهایی را در بخش فید ببیند که به آن‌ها علاقه بیشتری دارد. این موضوع روی ایجاد تجربه کاربری بهتر بسیار موثر است و تولیدکنندگان محتوای اینستاگرامی، می‌توانند از آن برای بهبود تعامل پیج خود استفاده کنند.  

به طور کلی، ترتیب نمایش پست‌ها و استوری‌های بخش Feed بر اساس ۴ معیار مهم تعیین می‌شود:

اطلاعات خود پست یا استوری

برخی از ویژگی‌های پست‌ها و استوری‌ها روی ترتیب نمایش آن‌ها موثر خواهد بود. مهم‌ترین فاکتور در این بخش، تعداد لایک‌هایی است که محتوا دریافت می‌کند. در حقیقت محتواهای پرطرفدار، در بخش feed سایر کاربران نیز اولویت بیشتری برای نمایش خواهند داشت. 

همچنین سایر اطلاعات مربوط به پست یا استوری مانند تعداد کامنت‌های مثبت، زمان انتشار و حتی لوکیشن آن، می‌تواند روی اولویت‌بندی نمایش آن موثر باشد. بنابراین اگر می‌خواهید افراد بیشتری شما را ببینند، بهتر است زمان درستی برای انتشار پست‌های خود انتخاب کنید و به دنبال مخاطبانی باشید که به محتواهای شما علاقه‌مند هستند. 

فعالیت‌های قبلی کاربر

محتواهای بخش فید، از پیج‌های دنبال شده یا محتواهای مورد علاقه کاربر تامین می‌شود

محتواهای بخش فید، از پیج‌های دنبال شده یا محتواهای مورد علاقه کاربر تامین می‌شود. مثلا این پست به دلیل پرطرفدار بودن در میان کاربران مشابه، در بخش فید کسی که به کارهای هنری علاقه داشته باشد پیشنهاد داده می‌شود.

 

در صورتی که پست‌ها و استوری‌های خاصی مورد توجه و علاقه شما قرار بگیرد، احتمال نمایش محتواهای مشابه در بخش فید بیشتر خواهد شد. لایک کردن محتواها، نوشتن کامنت یا ریپلای استوری و پست در دایرکت، تماشای پست‌های ویدئویی تا انتها یا دیدن تمام تصاویر موجود در یک پست چند اسلایدی، می‌تواند نشانگر علاقه و توجه شما باشد. 

از سویی، اینستاگرام به تازگی در بخش فید، علاوه بر محتوای کاربران دنبال‌شده، تعدادی محتوای پیشنهادی از کاربرانی که دنبال نمی‌کنید به شما نمایش می‌دهد. این محتواهای پیشنهادی بر اساس فعالیت‌های پیشین کاربر تعیین می‌شوند و به نمایش درمی‌آیند. 

اطلاعات مربوط به منتشر کننده

میزان تعامل‌ پیج منتشر کننده محتوا، روی نمایش پست‌ها در بخش فید موثر است. در صورتی که منتشر کننده در چند هفته اخیر، تعامل خوبی از سوی کاربران خود دریافت کرده باشد، احتمال نمایش پست‌ها و استوری‌های جدید او در ابتدای بخش فید بسیار بیشتر است. همچنین اگر آمار بازدید از یک پیج و سرعت افزایش دنبال‌کنندگان آن در هفته‌های اخیر بالا باشد، شانس بیشتری برای نمایش محتواها در ابتدای لیست بخش فید خواهد داشت. 

سابقه تعامل با منتشر کننده محتوا

شما با چه کسانی در اینستاگرام بیشتر حرف می‌زنید؟ پست‌های چه کسی را همیشه لایک می‌کنید؟ برای چه کسی در دایرکت پیام‌های بیشتری می‌فرستید؟ استوری‌های چه کسانی را زودتر باز می‌کنید؟ تمامی این فعالیت‌ها روی نمایش محتواهای بخش فید تاثیرگذار است. 

در واقع، الگوریتم اینستاگرام تشخیص می‌دهد که شما به محتواهای کدام کاربر، علاقه بیشتری دارید و بر همان اساس، پست‌ها و استوری‌ها را به شما نمایش خواهد داد. 

الگوریتم‌های ریلز

تقریباً دوسال پیش بود که اینستاگرام محتوای جدیدی با عنوان Reels را به مخاطبان خود معرفی کرد. ریلز، شامل ویدئوهای کوتاهی است که پس‌زمینه آن‌ها یک موزیک یا صدای ترند است. طولی نکشید که این نوع محتوا با استقبال کاربران اینستاگرامی مواجه شد و در حال حاضر، یک بخش مجزا در اینستاگرام به ریلز اختصاص دارد. با توجه به فعالیت جداگانه بخش ریلز، الگوریتم‌های این قسمت هم فعالیت خاص خود را دارند. 

فاکتورهای زیر، روی نمایش محتواهای بخش ریلز موثر است:

فعالیت‌های قبلی کاربر

الگوریتم‌های ریلز اینستاگرام، بخشی از سیگنال‌های خود را از فعالیت کاربران دریافت می‌کنند. مثلا، اینکه شما در مدت اخیر چه ریل‌هایی را پسندیده‌اید، برای کدام موارد کامنت گذاشته‌اید و کدام محتواها را برای دیگران ارسال کرده یا ذخیره کرده‌اید، روی نمایش محتواهای مشابه موثر خواهد بود. همچنین، پیج‌هایی که دنبال می‌کنید یا پست‌های غیر ریلز که به آن‌ها توجه نشان می‌دهید هم روی محتواهای این بخش اثرگذار هستند. 

کمیک عملکرد الگوریتم اینستا برای هر کاربر

سابقه تعامل با منتشر کننده

ویدئوهایی که در بخش Reels می‌بینید، مانند اکسپلور از پیج‌های تصادفی هستند که شما آن‌ها را دنبال نمی‌کنید. با این حال، اگر قبلا در همین بخش پستی از یک پیج را دیده باشید، آن را لایک یا ذخیره کرده باشید یا برایش کامنت نوشته باشید، احتمال دارد پست‌های بیشتری از آن پیج برای شما نمایش داده شود. 

اطلاعات مربوط به خود ریلز

بخشی از سیگنال‌های بخش ریلز، مربوط به محتوای خود ویدئوها است. محتواهایی که از موزیک‌های ترند، موضوعات پرطرفدار یا افراد مشهور استفاده کرده باشند، شانس بیشتری برای نمایش در قسمت ریلز خواهند داشت. بنابراین اگر می‌خواهید در زمینه تولید ریلز فعالیت کنید و از این راه، پیج خود را توسعه دهید، حتما در انتخاب محتوا، هوشمندانه عمل کنید. 

اطلاعات مربوط به منتشر کننده

در صورتی که پیج شما به طور کلی از نظر مخاطبان خودتان محبوب باشد، ریل‌هایتان شانس بیشتری برای ورود به بخش Reels خواهند داشت. الگوریتم‌های اینستاگرام، به میزان تعامل مخاطبان یک پیج و بازخوردی که از مخاطبان خود می‌گیرد توجه می‌کند و بر همان اساس، محتواهای جدید از جمله ریلز را ارزش‌گذاری خواهد کرد. 

توجه به محتوا و کیفیت ویدئو

الگوریتم‌های بخش Reels به تازگی به دو نکته مهم حساسیت نشان می‌دهند؛ نخست، کیفیت ویدئوهاست. در صورتی که یک ویدئو از نظر تصویر یا صدا کیفیت پایینی داشته باشد، شانس بسیار کمی برای نمایش عمومی خواهد داشت. 

نکته بعدی، محتوای ویدئوها است؛ محتواهای بی‌صدا، مواردی که نشان‌دهنده خشونت و موارد سیاسی هستند، ویدئوهایی که متن در آن‌ها غالب است یا فیلم‌هایی که واترمارک سایر پلتفرم‌ها را دارند، عموما وارد بخش Reels نخواهند شد. 

با توجه به این الگوریتم جدید، صرفا انتشار ریلز نمی‌تواند ضامن رشد پیج شما باشد، بلکه باید به محتوا و کیفیت آن هم توجه ویژه نشان دهید تا به نتیجه برسید. 

نحوه استفاده از الگوریتم‌های اینستاگرام برای رشد پیج

بسیاری از کاربران اینستاگرام تصور می‌کنند استفاده از الگوریتم‌ها، فقط برای اصلاح محتواهایی که مشاهده می‌شود مفید است؛ اما اگر شما آن روی سکه باشید و بخواهید دیگران شما را بیشتر ببینند چه؟ آیا در این حالت هم می‌شود از الگوریتم‌ها استفاده‌ای کرد؟ قطعا بله! 

اگر می‌خواهید به کمک الگوریتم‌ها، بیشتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری جذب کنید، به چند نکته توجه داشته باشید:

۱- مخاطبان خود را به درستی بشناسید و بر اساس سلیقه و خواست آن‌ها تولید محتوا کنید. این کار باعث می‌شود تعامل بیشتری دریافت کنید و شانس بالاتری برای نمایش در فید، اکسپلور و Reels داشته باشید. 

۲- تنوع محتوایی داشته باشید و صرفا روی یک مورد متمرکز نشوید. سعی کنید به طور منظم پست‌های تصویری،‌ استوری و ریلز منتشر کنید. این کار باعث می‌شود مخاطبان مختلف با سلیقه‌های متفاوت را راضی نگه دارید و زودتر به نتیجه دلخواه برسید. 

۳- به محتواهای ترند توجه داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. ساخت ریلز یا استوری با موضوعات ترند، شانس جذب تعامل بیشتر از سوی مخاطبان را به شدت بالا می‌برد. بنابراین سعی کنید از جدیدترین ترندهای محتوایی با خبر باشید و از آن‌ها کمک بگیرید. 

۴- کیفیت را فدای کمیت نکنید! لزوما انتشار محتواهای متعدد نمی‌تواند روی الگوریتم‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد. کیفیت و عمق محتوا، اهمیت بسیار بالاتری دارد و باید بیشتر به آن توجه کرد. 

۵- از دوره‌های آموزشی معتبر و به روز استفاده کنید. الگوریتم‌های اینستاگرام روز به روز دچار تغییر می‌شوند تا بتوانند بهترین محتوا را به دست مخاطب برسانند. کسانی در رقابت تنگاتنگ این پلتفرم پیروز می‌شوند که بتوانند با تغییرات جدید همسو شوند. شرکت در دوره‌های آموزشی معتبر همچون دوره ادمینی دیدوگرام، به شما کمک می‌کند همیشه دانش خود را به روز نگه دارید و پیج خود را بالا ببرید. 

سخن پایانی

الگوریتم‌های اینستاگرام به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاقه و سلیقه هر مخاطب را تشخیص دهند و بر همان اساس، بهترین محتواها را در بخش فید، اکسپلور و ریلز برای او به نمایش دربیاورند. اگر می‌خواهید در این پلتفرم فعالیت حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید این الگوریتم‌ها را دستاویز خود کنید و با توجه به آن‌ها، مخاطبان بیشتری را به سوی پیج خود بکشانید.