اگر ۲۰ سال پیش کسی به شما می‌گفت می‌توانید از خانه خودتان برای یک شرکت معتبر کار کنید و پول دربیاورید، حتما فکر می‌کردید دچار توهم شده است. اما حالا نه تنها چنین مشاغلی وجود دارد، بلکه طرفدارانش هم روز‌به‌روز بیشتر می‌شوند. شاید حتی روزی برسد که تعداد فریلنسرها از افرادی که استخدام می‌شوند، فراتر برود.

شما که اینجایید احتمالا فریلنسری را تازه شروع کرده‌اید و می‌خواهید بدانید کدام سایت‌های ایرانی برای گرفتن پروژه مناسبند یا از طریق کدام سایت‌های فریلنسری خارجی می‌شود به درآمد دلاری رسید. خوب جایی آمده‌اید. چون ما این مطلب را نوشته‌ایم تا شما را با بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی و خارجی آشنا کنیم.

اما اگر هنوز درمورد فریلنسرشدن سوالی دارید، پیشنهاد ما این است که ابتدا مطلب دیگرمان را بخوانید که سیر تا پیاز فریلنسر شدن را در آن شرح داده‌ایم. خب دیگر برویم سر اصل مطلب…

 بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی

همانطور که گفتیم محبوبیت فریلنسری هر روز بیشتر می‌شود و افراد زیادی دوست دارند آزادکار باشند یا به قول معروف برای خودشان کار کنند. همین موضوع باعث شده سایت‌های ایرانی که فریلنسرها و کارفرمایانشان را مرتبط می‌کنند هم، بیشتر شوند. در این بخش ۵ مورد از بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی را بررسی می‌کنیم و نحوه‌ی کار هرکدام را توضیح می‌دهیم.

۱. سایت فریلنسری پونیشا

اگر یک فریلنسر ایرانی هستید، باید پونیشا را بشناسید. پونیشا یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های فریلنسری است که کارش را از سال ۱۳۹۰ شروع کرده و تا الان ۲۴۰ هزار پروژه تکمیل‌شده دارد.

زمینه‌های کاری این سایت عبارتند از: 

  • توسعه نرم افزار و آی تی 
  • تولید محتوا و ترجمه
  • طراحی و خلاقیت
  • بازاریابی و فروش
  • کسب‌وکار
  • مهندسی و معماری

هرکدام از این بخش‌ها به چند زیر شاخه دیگر تقسیم می‌شوند و می‌توانید به راحتی پروژه‌های مرتبط با مهارت‌تان را پیدا کنید.

سایت فریلنسری پونیشا

برای شروع کار در پونیشا باید یک پروفایل کاربری بسازید و اطلاعات شخصی، مهارت‌ها، سوابق کاری و نمونه‌ کارهایتان را در آن آپلود کنید.بعد از آن می‌توانید با توجه به پروژه‌های موجود در سایت، برای کارفرما پیشنهاد کاری بفرستید. در صورتی که کارفرما پیشنهادتان را قبول کند، همکاری شما شروع می‌شود.

ثبت نام در پونیشا رایگان است و ارسال ۵ پیشنهاد اول هزینه‌ای ندارد. اما بعد از آن باید حق عضویت پرداخت کنید که بسته به نوع عضویت، بین ۶۹ تا ۱۳۹ هزار تومان است.

سیستم پرداخت امن پونیشا یکی از مزیت‌های این سایت است؛ به این صورت که کارفرما موقع ایجاد پروژه، مبلغ دستمزد را به سایت می‌پردازد، پس از پایان کار و تایید نتیجه توسط کارفرما، سایت مبلغ را آزاد می‌کند و فریلنسر می‌تواند دستمزدش را برداشت کند. البته ۱۰ درصد مبلغ به عنوان کارمزد پونیشا کسر می‌شود.

پس از پایان پروژه، کارفرما و فریلنسر به تجربه‌ی همکاری با هم امتیاز می‌دهند. هرچه در این مرحله امتیاز بهتری بگیرید، کارفرماهای بیشتری به شما اعتماد می‌کنند.

۲. سایت کارلنسر (Karlancer)

کارلنسر یکی دیگر از سایت‌های فریلنسری داخلی است که می‌‌توانید در آن پروژه بگیرید. دسته‌بندی سرویس‌ها در کارلنسر به این شکل است:

  • طراحی و گرافیک
  • تولید محتوا
  • ترجمه
  • عکس، انیمیشن و ویدیو
  • طراحی سایت
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • برنامه‌نویسی و نرم‌افزار
  • منشی و دستیار مجازی
  • گویندگی، صوت و موسیقی
  • مهندسی و علوم تجربی
  • سایر کسب‌وکارها

سایت فریلنسری ایرانی کارلنسر

عضویت اولیه در کارلنسر رایگان است، اما در این حالت تنها ۱۰ پیشنهاد در ماه می‌توانید ارسال کنید و کارمزد سایت از دستمزد شما ۱۰ درصد است.

با خرید پلن‌های برنزی، نقره‌ای یا طلایی، کارمزد پایین‌تری به سایت می‌دهید و امکانات جالبی (بسته به پلن انتخابی) برایتان فعال می‌شود. مثلاً در پلن نقره‌‌ای می‌توانید ۲ بار در ماه، پیشنهادتان را به صورت «پیشنهاد برجسته» ارسال کنید تا توجه کارفرما بیشتر به آن جلب شود.

جالب است بدانید فریلنسرها در کارلنسر بر اساس عملکردشان رتبه‌بندی می‌شوند و افرادی که رتبه بهتری دارند، بیشتر از سمت کارفرماها پذیرفته می‌شوند.

 

یک راه دیگر برای بیشتر دیده‌شدن در کارلنسر، شرکت در آزمون‌های مهارتی این سایت است. این آزمون‌ها پولی هستند و با چند سوال، مهارت شما را در یک زمینه‌ی خاص (مثلا اکسل) می‌سنجند. اگر درست جواب بدهید، مدال آن مهارت در پروفایل کاربری‌تان نمایش داده می‌شود.

همچنین می‌توانید هنگام جستجو در پروژه‌ها فیلتر «پروژه‌های کم رقابت» یا «پروژه‌های فوری» را روشن کنید، زیرا احتمال قبولی پیشنهاد در این پروژه‌ها بیشتر است.

کارلنسر هم مثل پونیشا از سیستم پرداخت امن استفاده می‌کند تا بابت دریافت دستمزدتان نگرانی نداشته باشید.

۳. سایت فریلنسری پارس کدرز

پارس کدرز ادعا می‌کند قدیمی‌ترین سایت فریلنسری در ایران است. این سایت فعالیتش را از سال ۱۳۸۶ شروع کرده و بیشتر از ۱۷۲ هزار پروژه‌ی موفق در کارنامه‌اش دارد.

خدمات پارس کدرز به این صورت دسته‌بندی شده‌اند:

  • توسعه وب و موبایل
  • برنامه‌نویسی
  • علم داده و هوش مصنوعی
  • مهندسی و رباتیک
  • طراحی و چندرسانه‌ای
  • تولید محتوا و نویسندگی

سایت فریلنسری پارس کدرز

کارکردن با این سایت خیلی ساده است و از طریق داشبورد آن می‌توانید به تمام اطلاعات لازم دسترسی پیدا کنید.

شما می‌توانید به صورت رایگان در پارس کدرز فعالیت کنید، در این حالت کارمزد شما ۱۵ درصد است و تا زمانی که یک پروژه را تکمیل نکرده باشید، نمی‌توانید پروژه‌ دیگری بگیرید.

این سایت سه پلن برنزی، نقره‌ای و طلایی برای فریلنسرها دارد که هرکدام امکاناتی مثل کارمزد کمتر، انجام همزمان چند پروژه و نمونه‌ کارهای بیشتر در اختیارتان می‌گذارند.

پرداخت‌ دستمزد در پارس کدرز هم از طریق پرداخت امن و بعد از پایان کار انجام می‌شود.

۴. سایت انجام میدم

روش کار «انجام میدم» با بقیه سایت‌های فریلنسری تفاوت‌هایی دارد. در این سایت می‌توانید توانایی‌ خود را در قالب یک بسته خدمات (کاره) برای فروش بگذارید تا دیگران آن را بخرند.

مثلا یک مترجم فریلنسر خدمتش را با این عنوان در سایت می‌گذارد: «من می‌توانم متن‌های عمومی و تخصصی شما را از زبان انگلیسی به فارسی روان ترجمه کنم».

سایت انجام میدم

مشتری با کلیک روی کاره، توضیحات فریلنسر درباره توانمندی‌هایش، شرایط انجام کار و دستمزد را می‌بیند و در صورت تمایل این خدمت را خریداری می‌کند. پول به صورت امانی نزد سایت می‌ماند و بعد از اتمام کار و رضایت مشتری، به حساب فریلنسر منتقل می‌شود.

از آن طرف کارفرماها هم می‌توانند نیازشان را در در قالب پروژه مطرح کنند. در این حالت شما برایشان پیشنهاد می‌فرستید و اگر پیشنهادتان قبول شد، کار را می‌گیرید.

اگر در این زمینه‌ها مهارت دارید، می‌توانید در «انجام میدم» فعالیت کنید:

  • برنامه‌نویسی
  • تایپ، ترجمه و نویسندگی
  • تبلیغات و بازاریابی
  • گرافیک
  • دستیار مجازی
  • انیمیشن
  • موسیقی و صدا

برای ثبت نام و ایجاد کاره در انجام میدم لازم نیست پولی بپردازید، اما پس از انجام کار، ۱۹ درصد مبلغ به عنوان کارمزد سایت کسر می‌شود؛ البته این سایت برای فریلنسرهای خوش‌قول، ۵ تا ۸ درصد تخفیف کارمزد هم در نظر گرفته است.

ارتقای سطح‌تان به فریلنسر سطح یک، دو، حرفه‌ای و ویژه امکانات بیشتری به شما می‌دهد. مثلاً سقف قیمتی پروژه‌هایتان بالا می‌رود یا اولویت نمایش کاره‌تان بیشتر می‌شود.

۵. سایت فریلنسری تایپیران

سایت‌های فریلنسری که تا اینجا گفتیم، زمینه‌‌های کاری متنوعی دارند، اما تایپیران به صورت تخصصی در حوزه تایپ و ترجمه فعال است. البته در سال‌های اخیر، حوزه محتوانویسی و طراحی هم به این سایت اضافه شده‌اند.

پروژه گرفتن از سایت تایپیران

عضویت در تایپیران رایگان است، اما برای ارسال پیشنهاد، اول باید در آزمون پایه شرکت کنید که ۳۰ هزار تومان هزینه دارد. سوالات آزمون مربوط به مهارت‌های Word هستند و باید حداقل به نیمی از سوالات، پاسخ درست بدهید.

نحوه کار تایپیران به صورت مناقصه‌ای است. این صورت که کارفرما یک پروژه‌ در سایت تعریف می‌کند. شما و بقیه فریلنسرها قیمت پیشنهادی خودتان را برای او می‌فرستید. درصورت پذیرفته‌شدن پیشنهادتان می‌توانید کار را شروع کنید.

روش دیگر این است که از بخش پروژه‌های آنلاین سایت، کار بگیرید. در این روش فرآیند مناقصه‌ای حذف می‌شود و همه فریلنسرها می‌توانند پروژه بگیرند. اما باید دوره‌ی ورد و اکسل تایپیران را گذرانده باشید و سرعت‌تان در تایپ بالا باشد.

بهترین سایت‌های فریلنسری خارجی

تا اینجا دیدیم که چطور می‌توانید در سایت‌های ایرانی، پروژه فریلنسری بگیرید. حالا می‌خواهیم چند سایت‌ فریلنسری خارجی را معرفی کنیم که با فعالیت در آنها می‌توانید به درآمد دلاری برسید.

۱. سایت Freelancer

Freelancer از بزرگترین سایت‌های فریلنسری بین‌المللی است که بیش از ۲۴ میلیون فریلنسر و کارفرما از سراسر دنیا در این سایت به هم وصل می‌شوند و در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند.

سایت freelancer

در Freelancer می‌توانید به صورت آنلاین با کارفرما چت کنید و مسائل را با هم در میان بگذارید. امکان جالب دیگر این سایت، سیستم مدیریت زمان است که با آن می‌توانید زمان کارتان را ثبت و مدیریت کنید.

این سایت محدودیتی برای ثبت نام ایرانی‌ها ندارد و می‌توانید با نام و ایمیل خودتان در آن ثبت نام کنید. اما برای احراز هویت و دریافت دستمزدتان، به شماره تلفن و آدرس معتبر خارجی و یک حساب Paypal نیاز دارید.

اگر آشنای قابل اعتمادی خارج از ایران دارید، می‌توانید از او برای احراز هویت کمک بگیرید. در غیر اینصورت سایت‌های واسطه‌ای هستند که به شما شماره تلفن خارجی و یک آدرس برای احراز هویت می‌دهند.

Freelancer مشکلی با استفاده از حساب Paypal دیگران ندارد، بنابراین می‌توانید حساب یک فرد آشنای دیگر را در آن ثبت کنید. برای داشتن حساب Paypal شخصی، می‌توانید از خدمات سایت‌هایی مانند ایرانیکارت استفاده کنید.

پس از ثبت نام و ساخت پروفایل کاربری، از قسمت Browse Projects، پروژه‌های مرتبط با مهارت‌ خود را می‌بینید. سپس برای پروژه‌هایی که می‌خواهید، پیشنهاد ارسال می‌کنید که به آن Bid گفته می‌شود. در صورت پذیرفته‌شدن پیشنهادتان، کار را شروع می‌کنید.

در متن Bid، باید زمان تحویل پروژه و قیمت پیشنهادی را تعیین کنید. هرچه زمان تحویل کوتاه‌تر و قیمت شما مناسب‌تر باشد، احتمال پذیرفته‌شدن Bid شما بیشتر می‌شود. دقت کنید که پروژه‌ی انتخابی با سطح مهارت‌های شما مطابقت داشته باشد.

راه دیگر گرفتن پروژه در سایت فریلنسر، شرکت در مسابقه‌هاست. گاهی کارفرما خدمت مورد نیازش را به شکل یک مسابقه در سایت می‌گذارد. در این حالت، همه می‌توانند کار را انجام بدهند و نتیجه را تا زمان تعیین‌شده برای او بفرستند.

مسابقه در سایت freelancer

در آخر کارفرما یکی از نتایج را به عنوان برنده تعیین می‌کند و مبلغ جایزه به حساب آن فریلنسر واریز می‌شود. البته گاهی ممکن است کارفرما هیچ‌کس را برنده اعلام نکند.

کارمزد سایت فریلنسر، ۱۰ درصد مبلغ پروژه (یا مسابقه) است، اما برای برداشت پول از حسابتان (برخلاف برخی سایت‌ها) کارمزدی پرداخت نمی‌کنید.

بدون داشتن عضویت در Freelancer می‌توانید پروژه‌ها را ببینید و تا ۶ پیشنهاد در ماه ارسال کنید ولی اگر بخواهید عضو شوید، بسته به پلنی که انتخاب می‌کنید باید ۵.۳۵ تا ۸۹.۱۳ یورو در ماه بپردازید.

با ارتقای حساب به پلن‌های بالاتر، قابلیت‌های بیشتری برایتان فعال می‌شود. مثلا می‌توانید پیشنهاد را به صورت خصوصی بفرستید تا فریلنسرهای دیگر آن را نبینند. یا آن را به شکل برجسته ارسال کنید، تا بهتر دیده‌شود.

۲. سایت فریلنسری Upwork

Upwork یکی از بهترین سایت‌های فریلنسری خارجی است که بیش از ۱۲ میلیون فریلنسر در آن مشغول به کارند. در این سایت می‌توانید پروژه‌هایی با درآمد ثابت بگیرید یا پروژ‌ه‌هایی را انتخاب کنید که پرداختشان بر اساس ساعت کار محاسبه می‌شود.

مانند هر سایت فریلنسری دیگری، قدم اول این است که پروفایل کاربری خود را بسازید. یک بیوگرافی مناسب بنویسید که تخصص و تجربیات‌تان را شرح بدهد. بعد از فهرست مهارت‌ها، آنهایی را که منطبق با توانایی‌ شما هستند، به پروفایل‌تان اضافه کنید.

سایت upwork

برای جلب اعتماد کارفرماها، چند نمونه کار خوب به پروفایلتان ضمیمه کنید. در آخر نرخ دستمزد ساعتی خود را با توجه به سطح تجربه و بازار کارتان تعیین کنید.

پروژه گرفتن در Upwork دو راه دارد؛ راه اول این است که برای پروژه‌های موجود پیشنهاد بفرستید. در حالت دوم ممکن است کارفرماها پروفایلتان را ببینند و شما را به کار در یک پروژه‌ دعوت کنند.

در حالت اول که رایج‌تر است باید خودتان پروژه‌ها را بررسی کنید و برای آنها پیشنهاد (proposal) بفرستید. در proposal باید توانایی‌های خود را مطرح کنید، طوری که کارفرما قانع شود می‌توانید کار مورد نظرش را به خوبی انجام بدهید.

البته ارسال پیشنهاد در  Upwork هزینه دارد، که آن را با واحد پولی خود سایت، یعنی Connects می‌پردازید. وقتی برای اولین بار در سایت ثبت نام می‌کنید، مقداری Connects به شما داده می‌شود. بعد از آن باید خودتان Connects بخرید که هر عدد آن، ۰.۱۵ دلار قیمت دارد.

اگر اشتراک upwork plus را بخرید،‌ هر ماه ۱۰۰ Connect به شما داده می‌شود. این اشتراک مزیت‌های دیگری هم برایتان دارد، مثلا می‌توانید بفهمید چه کسانی برای یک پروژه، پیشنهاد فرستاده‌اند یا پیشنهادتان را برای کارفرماها برجسته‌ کنید. 

کارمزد این سایت برای کاربران عادی، ۱۰ درصد است و اگر اشتراک پلاس تهیه کنید این مبلغ کمتر می‌شود.

۳. سایت People Per Hour

سایت فریلنسری خارجی بعدی People Per Hour است. این سایت بیشتر بر پروژه‌های ساعتی تمرکز دارد، اما همچنان می‌توانید برای پروژه‌های کارفرماها هم پیشنهاد بفرستید.

مثل سایت‌های دیگر بعد از ثبت نام در People Per Hour هم باید یک پروفایل کاربری جذاب و حرفه‌ای شامل سوابق تحصیلی، مهارت‌ها و نمونه کارهایتان بسازید.

حالا می‌توانید پروژه‌های مرتبط با خودتان را ببینید و برای آنها پیشنهادی ارسال کنید و بگویید با چه قیمتی و در چه بازه‌ی زمانی می‌توانید کار را انجام دهید.

سایت people per hour

روش دیگر استفاده از قابلیت Hourlies است. Hourlies به شما امکان می‌دهد خدمتی از پیش تعیین‌شده را با قیمت مشخص ارائه بدهید: مثلا «طراحی یک لوگو در ۲۴ ساعت» را به ازای ۱۵ دلار.

هرچه خدمت شما کاربردی‌تر و قیمت‌تان مناسب‌تر باشد، موفق‌تر خواهید بود.

۲۰ درصد از مبلغ هر پروژه به عنوان کارمزد سایت کسر می‌شود که خیلی بیشتر از سایت‌های دیگر است و برای برداشت پول از حسابتان هم باید کارمزد بدهید. از این نظر، پروژ‌ها گرفتن در People Per Hour زیاد به‌صرفه نیست.

۴. سایت فریلنسینگ Guru

Guru یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های فریلنسری است. این سایت از سال ۲۰۰۱ فعالیتش را شروع کرده و انواع پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف مثل طراحی، برنامه‌نویسی، بازاریابی دیجیتال، نوشتن و ترجمه، مشاوره مالی، و غیره را ارائه می‌دهد. یکی از مزایای جالب گورو این است که می‌توانید با فریلنسرهای دیگر، تیم تشکیل دهید.

بهترین سایت فریلنسری خارجی

مراحل ثبت نام و ساخت پروفایل در این سایت، مثل سایت‌های دیگر است و برای گرفتن پروژه باید برای کارفرما Bid ارسال کنید. گورو با قابلیت SafePay خیال شما را از بابت دریافت دستمزدتان راحت می‌کند و بعد از انجام کار می‌توانید پولتان را از طریق Paypal برداشت کنید.

اگر از اعضای رایگان گورو باشید، تنها چند پیشنهاد می‌توانید ارسال کنید، همچنین بابت هر پروژه باید ۹ درصد کارمزد به سایت بدهید. اما پلن‌های پولی Basic،Professional ،Business و Executive قابلیت‌های بیشتری را برایتان فعال می‌کنند، از جمله ارسال پیشنهادات بیشتر و کارمزد کمتر.

۵. سایت فریلنسری Toptal

Toptal یک سایت فریلنسری منحصر به فرد است و با سایت‌های دیگری که تا اینجا با آنها آشنا شدید تفاوت دارد. این سایت تلاش می‌کتد با تمرکز بر جذب فریلنسرهای نخبه به شرکت‌ها و مشتریان بزرگی مثل Airbnb و Pfizer خدمات ارائه دهد.

سایت toptal

طبق ادعای تاپ‌تل، این سایت فقط ۳ درصد از بهترین فریلنسرهای دنیا را برای همکاری می‌پذیرد. به همین دلیل فرآیند عضویتش دشوارتر از سایر سایت‌هاست و در آن مهارت‌های فنی، توانایی‌های حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی شما ارزیابی می‌شوند. همچنین باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید.

برخلاف سایت‌های دیگر، در تاپ‌تاپ خبری از ارسال Bid نیست؛ بلکه بعد از پذیرش خود سایت پروژه‌های متناسب با سطح مهارت‌تان را به شما معرفی می‌کند و به صورت مستقیم با کارفرما ارتباط می‌گیرید. جالب است بدانید فریلنسرهای تاپ‌تل، به سایت کارمزد نمی‌دهند.

احتمالا تا اینجا متوجه شدید که کارفرماها و پروژه‌های Toptal در سطح کیفی بالایی قرار دارند؛ بنابراین اگر تازه می‌خواهید فریلنسری را در سطح بین‌المللی شروع کنید بهتر است سراغ این سایت نروید.

از طرفی تجربه‌ی کار با استارت‌ آپ‌ها و کمپانی‌های بزرگ، مزایای زیادی برای فریلنسرها دارد و حتی ممکن است بعضی از آنها بتوانند از این طریق ویزای کاری بگیرند. اگر خودتان را در چنین سطحی می‌بینید، تمام تلاشتان را بکنید که در حرفه‌ی خود بهترین باشید تا تاپ‌تل شما را بپذیرد.

در پایان

وقت جمع‌بندی است! تا اینجا با ساختار کلی سایت‌های فریلنسری آشنا شدید و فهمیدید برای گرفتن پروژه، علاوه بر ثبت نام در این سایت‌ها باید پروفایل کاربری جذاب و نمونه کارهای مناسبی داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که پیش از شروع چند نمونه از پروفایل‌های کاربران دیگر هر سایت را ببینید و همچنین مجموعه‌ای منظم از نمونه‌ کارهای خود درست کنید.

ممنونیم که با دیدوگرام همراه شدید و امیدواریم پاسخ سوالات‌تان را با خواندن این مطلب گرفته باشید.