واگعیه یا کیکه؟!

چندسال پیش یک پسربچه ایرانی با این اصطلاح و لحجه شیرینش کل فضای مجازی را محکوم به تماشای ویدئوهای خودش کرد. اول در یوتویوب، سپس در اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی و در آخر دعوت به تلوزیون ملی کشور! این آقاپسر 13 ساله به همه ثابت کرد که کار با گوشی برای نوجوانان نیز فراهم است و هرکسی که گوشی موبایل و اینترنت در خانه داشته باشد، می‌تواند درآمد کسب کند. یوتیوبر، بلاگر، ادمین اینستاگرام، ادمین تلگرام، ادیت ویدئو، گیم استریم و… نمونه‌هایی از مشاغل آنلاین برای نوجوانان هستند.

پسر نوجوان معروف در اینستاگرام با ویدیوی واگعیه یا کیکه

در ادامه هر کدام از مسیرهای کار با گوشی در منزل را بطور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

 مشاغل آنلاین برای نوجوانان

یادم است زمانی که سنم کم‌تر بود علاقه زیادی به کسب درآمد داشتم و خداخدا می‌کردم هرچه سریعتر به 18 سالگی برسم و وارد بازار کار شوم. چون زمان نوجوانی ما آن‌قدر امکانات پیشرفته‌ای نبود که همراه با مدرسه بتوانیم کاری برای خودمان دست و پا کنیم، جدای از این، فکرمان هم به کسب درآمد نمی‌رسید!

تک بُعدی‌هایی بودیم که مدرسه کل زندگی‌مان را گرفته بود. ولی نسل امروز با وجود امکانات پیشرفته‌ای که در دسترسشان هست و ذهن پویایی که دارند، می‌توانند هر آموزشی که باب میلشان هست را مشاهده کنند و در مدت زمان کوتاهی وارد بازار کار شوند. مزیت‌هایی که این دسته از مشاغل برای شما به همراه دارند را بخواهم بگویم، اولیش پیدا کردن علاقه است.

با انجام کارهایی که در ادامه برای شما آورده‌ایم می‌توانید علاقه‌تان پیدا کنید، شاید اصلا باب میلتان نبود و خیلی سریع حیطه شغلی را عوض می‌کنید. مورد بعدی افزایش تجربه کاریست! وقتی در این سن پیچ و خم کار کردن و درآمدزایی را فرا بگیرید در آینده حرفه‌ای تر به پروژه‌ها و درآمدهای آن نگاه می‌کنید.

درباره کسب درآمد هم بخواهم نکاتی به شما یادآوری کنم این است که وقتی در این سن به راه‌های کسب درآمد بیاندیشید، یقینا در سنین بالاتر وقتی همه تازه پا به این عرصه می‌گذراند و آزمون و خطای خود را انجام می‌دهند شما می‌دانید چه‌کار باید انجام دهید تا درآمدتان بروقف مرادتان باشد و همچنین خاک‌خوری در این سن درآمد بیشتری در بیست سالگی را می‌طلبد.

 خب؛ حتما می‌پرسید که کدام کار؟ کجا کار کنیم؟ ایده کسب درآمد کجاست؟

اینجاست:

یوتیوب

اولین بستر کسب درآمد آنلاینی که به ذهن همه مردم می‌رسد، یوتیوب است و گمان می‌کنند ویدئوهای جذاب آپلود کردن داخل یوتیوب یا آموزش یک مهارت داخل این بستر همه را پولدار می‌کند! خب این طرز فکر کاملا اشتباه است! یوتیوب یکی از ایده‌های شغلی برای نوجوانان محسوب می‌شود ولی باید یک چیز خاص را در ذهن مخاطب ثبت کنید. بطور مثال همان آقای واگعی یا کیک؟!

خیلی از ماها اسم آن پسر را به خاطر نداریم ولی تیکه کلامش سال‌ها در ذهن ما ماندگار شده! پس اگر قصد دارید در این زمینه برای خودتان پولسازی کنید، باید راه و رسم فیلمبرداری را یاد بگیرید و ایده خودتان را به شکل جدیدی به مخاطب ارائه دهید. درضمن به این فکر نکنید در ماه اول چند دلار به جیب می‌زنید! خیلی از افراد هستند که در این راه دلسرد شدند و اواسط راه جا زدند، به خاطر داشته باشید که کسب درآمد از یوتیوب زمان‌بر است ولی بعد از گذشت چند ماه حتما به درآمد ایده‌ال خود می‌رسید.

برای یاد گرفتن این اصول هم اصلا نگران نباشید چون یاد گرفتنش برای شمایی که تا اینجای مقاله آمدید و به دنبال کسب درآمد در این سن هستید مثل آب خوردن میماند!

راستی؛ خیلی از یوتیوبرهای خارجی هم سن‌وسال شما هستند! ولاد و نیکی از یکی معروف‌ترین یوتیوبرهای دنیا هستند که بازدیدهای میلیونی آن‌ها در دنیا سروصدا کرده است. دوبرادر 12،11 ساله هستند که همتشان از هزارتا آدم بزرگسال بیشتر است.

ادمین اینستاگرام

یک مقدار تخصصی‌تر به این قضیه نگاه کنیم! در زمانه‌ای که همه کسب و کارها برای راه‌اندازی بخش کسب درآمد آنلاین خود وارد اینستاگرام می‌شوند، سود اصلی را کسی می‌کند که اینستاگرام را مانند موم در دستش داشته باشد! یعنی شمایی که ادمین اینستاگرام هستید!

در شهری که همه به دنبال گنج هستند، سود اصلی را بیل فروش می‌کند!

پس برای درآمد زایی با گوشی، ادمینی اینستاگرام را دست کم نگیرید! باید مهارت‌های لازم را کسب کنید تا یک ادمین حرفه‌ای و زبان‌زد شوید و بعد صاحبین کسب‌وکار برای به‌کار گرفتن دانش شما، سرودست می‌شکنند!  البته یادتان باشد که تبدیل به ادمین‌های زرد نشوید که برای بازدید و فالوور هر کاری می‌کنند!

اگر می‌خواهید یک ادمین حرفه‌ای شوید، آموزش دیدن اولین قدم است! در دوره ادمینی دیدوگرام، همه چیز را از پایه تا پیشرفته یاد می‌گیرید و مهم‌تر این که بعد از اتمام دوره، مستقیم به بازار کار معرفی می‌شوید.

کار با گوشی برای نوجوانان - دیدوگرام

مدیر گروه و کانال تلگرام

دقت کردید تعداد کانال‌های داخل تلگرام از تعداد افراد فعال در این پیامرسان بیشتر شده‌اند؟ خودِ من وقتی تلگرامم را باز می‌کنم با حجم عظیمی از کانال‌هایی مواجه می‌شوم که شاید اصلا از وجودشان خبر نداشتم و حتی برخی کانال‌های جدیدی که نمی‌دانم کدام از خدا بی‌خبری مرا اضافه کرده!

خب در میان این همه کانال‌های درجه یک و معروف که اعضای گروه آن میلیونی هستند، قطعا یک ادمینی جهت مدیریت محتواهای آن کانال و انجام کارهایی مربوط به مارکتینگ پشت تمام این قضایاست! خب چرا شما آن ادمین ناشناخته که همه این کارها از مغز او سرمی‌زند نباشید؟ برای کار در منزل برای نوجوانان ادمینی تلگرام پیشنهاد جذابیست، چون هم در منزل هستید، هم بدون غر زدن والدین گوشی در دستتان هست!

گیم استریم

خب خب خب! به قشنگ‌ترین قسمت کسب و کار آنلاین نوجوانان رسیدیم، موضوعی که تا سن 60 سالگی نیز برای آقایان و برخی خانم‌ها جذاب است! شما می‌توانید در خانه هر بازی که دوست دارید را انجام دهید و در کنارش پول دربیاورید!

به این صورت که شما هر بازی که دوست دارید را پلی می‌کنید و تا ساعت‌ها مشغول رد کردن مراحل جذاب آن هستید. در این میان باید بطور زنده و آنلاین ویدئویی از بازی کردن خودتان را داخل یوتیوب یا آپارات منتشر کنید تا کاربران دیگر نیز بطور زنده بازی حرفه‌ای شما را دنبال کنند. در این مواقع هرچه تعداد ویو و بازدید از استریم شما بیشتر باشد، درآمد دلاری یا تومان ( بسته به محیط انتشار ویدئو دارد) نیز بیشتر است. یعنی هم بازی می‌کنید و هم درآمد دارید.

تایپیست

به عنوان کار در منزل به تایپیست شدن هم فکر کنید! خیلی از افراد هستند که به دنبال متخصصانی می‌گردند که متون آن‌ها را تایپ و در فایل ورد آماده کنند. اگر به تایپ کردن علاقه دارید حتما این مسیر را نیز امتحان کنید، زیرا همانطور که گفته شد خیلی‌ها به دنبال تایپیست می‌گردند. یا وقت تایپ کردن ندارند یا حالش را ندارند و یا سیستمی برای تایپ ندارند! دلیلش هرچه که باشد مهم نیست، خوش‌به‌حال شما! از این فرصت استفاده کنید و به عنوان کار در منزل به آن نگاه کنید.

تایپ کردن یکی از بهترین ایده ها برای کار با گوشی برای نوجوانان است.

 ادیت ویدئو

اگر ذوق هنری دارید و احساس می‌کنید می‌توانید ویدئویی خلق کنید که کارفرمای شما را راضی کند، همین الان دست به کار شوید و یک ویدئوی تستی به عنوان نمونه کار برای خودتان آماده کنید! خیلی از شما گمان می‌کنید که کارفرماها به دنبال تدوینگرهای حرفه‌ای هستند که دوتا مانیتور جلویشان بگذارند و 3 روز زمان بخواهند تا یک ویدئوی 1دقیقه‌ای را آماده کنند! نه اشتباه است!

خیلی از کسب‌وکارها به دنبال یک ادیتور ساده می‌گردند که با اینشات یا کپ‌کات یک ویدئوی مخاطب‌پسند و وایرال بسازند که محصولشان را معرفی کند. پس اگر به دنبال کار با گوشی در منزل را می‌گردید یک نیم نگاهی هم به ادیتور ویدئو داشته باشید.

همکاری در فروش

خب؛ درباره این راه از کسب و کار آنلاین نوجوانان باید صحبت کنیم. همکاری در فروش یعنی چه؟ یک مجموعه‌ای مانند دیجی‌کالا را درنظر داشته باشید. دیجی‌کالا یک امکانی فراهم کرده که اگر مشتری از سمت شما وارد سایت شود و خریدی انجام دهد، یک درصدی از فروش محصول به حساب شما واریز می‌شود. حالا برای اینکه تعداد مشتری‌های بیشتری از جانب شما به دیجی‌کالا مراجعه کنند باید چیکار کرد؟ باید محصول مناسب را معرفی کنید!

  • چرا باید به حرف شما گوش کنند؟ چون به شما اعتماد دارند!
  • چرا به شما اعتماد دارند؟ چون شما را می‌شناسند!
  • چرا شما را می‌شناسند؟ چون تولید محتوا کردید!

با تولید محتوای مناسب به مخاطب نشان دادید که می‌شود روی شما حساب کرد و محصولاتی که معرفی می‌کنید، دقیقا همان چیزی است که آن‌ها لازم دارند.)

به نظر شما فضایی مانند اینستاگرام مناسب این کار نیست؟ به نظر من بهترین فضای موجود که بتوانید اعتماد مخاطب را سریع به دست آورید همین فضای مجازیست! ولی دوستان عزیز حتما سعی کنید دوره خوب و مورد اعتمادی هم پیدا کنید که وقتی وارد این حوزه می‌شوید با نتایج بد و درجا زدن، دلسرد نشوید.

نکات مهم در موفقیت در کارهای آنلاین

کارهایی که معرفی شد چون کار با گوشی یا کار در منزل به حساب می‌آیند، باید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اصولی داشته باشند. زیرا فضای خانه فضایی نیست که بتوان تمرکز کرد و بازدهی بالایی در انجام فعالیت‌های آنلاین خود داشته باشید. البته به مرور یاد می‌گیرید که چگونه خودتان را با شرایط وقف دهید ولی در ابتدای کار باید به شما عرض کنم که اگر هریک از این شاخه‌هایی که به شما توضیح دادم را انتخاب کردید، باید اول از همه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید زیرا دیگر به شما به چشم یک دانش‌آموز ساده نگاه نمی‌کنند.

مورد دوم استمرار در انجام کارها، یعنی طوری نباشد که یک روز خیلی حرفه‌ای کار کنید و روز دوم انرژی کافی برای انجام کار نداشته باشید. مورد سوم که یکی از مهم‌ترین آن‌هاست، آموزش تخصصی‌تر کارها .اگر دقت کرده باشید تمام فعالیت‌های آنلاینی که توضیح داده شد تخصص لازم دارند و افرادی که سن بیشتری از شما دارند با این کارها کسب درآمد می‌کنند.

به عبارت دیگر رقبای شما بزرگترها هستند پس برای سبقت از آن‌ها باید سواد و مهارت خود را با آموزش‌های اصولی بالا ببرید.

برای موفقیت در کار با گوشی به عنوان نوجوان باید استمرار داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم پردرآمدترین مشاغل آنلاین برای نوجوانان را بیان کنیم تا کسانی که علاقه‌ای به شاغل شدن در سن پایین دارند را راهنمایی کنیم.

درضمن یادتان باشد در هر رشته و هر کاری که قدم گذاشتید از هیچ چیز نترسید! شکست، درجازدن و حتی ترس از شروع کار، جز جدانشدنی‌ترین ویژگی‌های کار کردن است. در هرسنی و در هرکاری این مشکلات وجود دارد، پس به جای فکر کردن به این مسائل کوچک به بزرگ شدن خودتان فکر کنید که اگر از این سن مهارت‌های لازمه را یاد گرفته‌اید ده سال دیگر کجا قرار دارید!