پیدا کردن ایده برای تولید محتوا برای ادمین‌های اینستاگرام، از نان شب هم واجب‌تر است! ادمین‌ها در طول روز و گاهی حتی در خواب‌ هم به دنبال ایده‌های جدید و جالب می‌گردند تا تعامل پیج را بالا ببرند و فالوورهای بیشتری جذب کنند. من فهرستی از ۱۵ ایده برای تولید محتوا نوشته‌ام که هروقت دچار معضل کمبود شدم، به آن مراجعه کنم و می‌خواهم این ایده‌ها را با شما هم به اشتراک بگذارم. 🙂

پس با من همراه شوید!

۱. تقلب برسانید

cheat sheet یا همان ورقه تقلب یکی از بهترین ایده‌های تولید محتوا برای اینستاگرام است. یادتان هست شب‌های امتحان فرمول‌ها و نکات مهم را در یک کاغذ کوچک می‌نوشتیم؟

محتوای ورقه تقلب هم چیزی شبیه به همین است. باید تمام نکات کاربردی مربوط به یک موضوع را در یک پست خلاصه کنید. مثلا اگر ادمین پیج آشپزی هستید، ۱۰ ادویه را نام ببرید و روبه‌روی هرکدام بنویسید در کدام غذا استفاده می‌شود.

این نوع محتوا برای مخاطب خیلی ارزشمند است و فورا آن را سیو می‌کند و برای دیگران هم می‌فرستد.

۲. پشت صحنه را نشان بدهید

کوچکتر که بودم سریال طنزی از تلویزیون پخش می‌شد که بخشی از پشت‌ صحنه را در پایان هر قسمتش نشان می‌داد. ما عاشق قسمت پشت صحنه بودیم و حتی از خود سریال هم برایمان جالبتر بود.

کلاً آدم‌ها دوست دارند از پشت صحنه‌ی هر چیزی خبردار شوند و دیدن اینکه کارها چطور انجام می‌شوند، برایشان لذت‌بخش است.

پس یکی از بهترین ایده‌های تولید محتوا برای ادمین اینستاگرام، نشان دادن ماجراهایی است که پشت صحنه اتفاق می‌افتند. مثلا می‌توانید به مخاطب نشان دهید محصول‌تان چطور ساخته می‌شود یا تیم کاری شما چطور فعالیت می‌کنند.

ادمین آنلاین‌شاپ می‌توانند از مراحل آماده‌سازی و بسته‌بندی سفارش‌ها، استوری و ریلز بسازند. چنین محتوایی هم سرگرم‌کننده است و هم به مخاطب احساس اعتماد و صمیمیت می‌بخشد.

راستی اگر قرار است یک جشن یا رویداد حضوری برگزار کنید، حتما از مراحل آن فیلم و عکس بگیرید و به مخاطبان نشان دهید تا مشتاق‌تر شوند.

نمایش پشت صحنه می تواند ایده خوبی برای تولید محتوا در اینستاگرام باشد

۳. چالش‌ گروهی برگزار کنید

موافقید که انجام دادن کارها وقتی همراه و پایه داریم راحت‌تر است؟ ایده چالش‌های گروهی اینستا هم از همین جا می‌آیند.

برای اینکه در پیج‌تان چالش برگزار کنید، اول باید ببینید چه موضوعی برای فالوورهای شما جذاب است.

مثلا اگر ادمین پیج سلامتی هستید، چالش «۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز» می‌تواند ایده خوبی باشد یا اگر پیج آموزش زبان دارید می‌توانید چالش «هر روز، ۱۰ لغت جدید» را برگزار کنید.

بعد از انتخاب موضوع، باید آن را با فالوورها در میان بگذارید و برایشان توضیح دهید که شرکت در این چالش چه فایده‌‌ای برایشان دارد، همچنین قوانین چالش و زمان شروع و پایانش را به آنها بگویید.

در طول زمان اجرای چالش هم باید به طور روزانه چند استوری درباره‌ی آن بگذارید، با شرکت‌کننده‌ها در ارتباط باشید و اگر سوال یا نظری دارند در استوری‌ها مطرح کنید و پاسخ‌شان را بدهید.

در نهایت پس از پایان چالش می‌توانید تجربیات شرکت‌کننده‌ها را در یک رشته‌ استوری یا ریلز منتشر کنید.

به همین سادگی و با برگزاری یک چالش، کلی محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی تولید کرده‌اید و تعامل پیج‌تان را بالا برده‌اید.

البته چالش‌ها قرار نیست همیشه طولانی مدت باشند، بعضی از آنها یکبار انجام می‌شوند و بیشتر سرگرم‌کننده‌اند تا آموزشی. اتفاقاً این چالش‌ها مشارکت بیشتری هم به دنبال دارند.

مثلاً از فالوورها بخواهید عکسی از روز اول مدرسه‌شان برای شما بفرستند و آن‌ها را استوری کنید. به این ترتیب شما تعداد زیادی دایرکت از مخاطبان پیج‌تان می‌گیرید و تعداد زیادی محتوا برای استوری خواهید داشت.

این مدل استوری‌ها به دفعات زیاد share می‌شوند که تاثیر خیلی مثبتی بر رشد پیج دارد.

انجام کار گروهی یکی از بهترین ایده‌های تولید محتوا برای اینستاگرام است.

۴. ترفندها را آموزش بدهید

شما را نمی‌دانم، اما خود من عاشق محتواهای ترفندی هستم و همین که عبارت ترفند را در تیتر پست‌های اینستاگرام می‌بینیم، رویشان کلیک می‌کنم. حتی اگر عنوان آن «۱۰ ترفند برای تعویض واشر سرسیلندر نیسان» باشد.

فکر می‌کنم من تنها کسی نباشم که عاشق یادگرفتن ترفندهای جالب است، بیشتر مخاطبان شما هم مثل من هستند.

پس اگر ادمین اینستاگرام هستید، دست به کار شوید و فهرستی از ترفندهای حوزه کاری خودتان تهیه کنید. ببینید کدام کار را می‌توان با چند ترفند و نکته، آسانتر یا بهتر انجام داد و برایش محتوا تولید کنید.

مثلا «۵ روش برای استایل کردن شال گردن»، «۱۰ ترفند برای پاک‌کردن سینک آشپزخانه»، «۷ نکته برای درس خواندن شب امتحان» و…

این محتواهای آموزشی به سرعت بین کاربران اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شوند و نتیجه‌ای عالی برای شما خواهند داشت.

ساخت محتوای ترفندها نمونه ای از محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی است که ادمین اینستاگرام می تواند از آن استفاده کند.

۵. قبل و بعد را نشان بدهید

هرچه از جذابیت این ایده‌ی تولید محتوا برای اینستاگرام بگویم کم است. نرخ بازدید این پست‌ها خیلی بالاست و کاربران آنها را دوباره و چندباره می‌بینند و با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

راز موفقیت پست‌های قبل و بعد، تغییرات جالب و هیجان‌انگیز است. مثلاً کسی که قبلاً مشکلات پوستی داشته و بعد از خدمات زیبایی شما پوستی مثل آینه دارد.

به طور کلی این ایده برای حوزه آرایشی و درمان‌های زیبایی بیشترین بازخورد را دارد چون تغییرات کاملا محسوس و قابل مشاهده هستند. اگر در این حوزه‌ها پیج دارید یا ادمین اینستاگرام هستید، حتماً این ایده را اجرا کنید.

اگر دنبال راهی برای بیشتر کردن تعامل در پیجتان هستید، استوری اینستاگرام یکی از بهترین ابزارهاست! در مقاله ایده استوری، 170 ایده جذاب و خلاقانه برایتان داریم که می‌توانند تعامل پیجتان را حسابی بالا ببرند! حتما به این مقاله سر بزنید.

نشان دادن قبل و بعد ایده محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی است.

۶. با برگزاری مسابقه مشارکت را بالا ببرید

مشارکت فالوورها در پیج اینستاگرامتان پایین آمده؟ با برگزار کردن یک مسابقه می‌توانید شور و هیجان را به آنها برگردانید.

این ایده تولید محتوا برای ادمین‌ها خیلی جذاب است چون می‌توانند به روش‌های مختلفی آن را اجرا کنند.

مثلا اگر می‌خواهید افراد بیشتری با برندتان آشنا شوند، از فالوورها بخواهید پیج‌تان را در استوری‌شان معرفی کنند و از آن اسکرین‌شات بفرستند.

یا بخواهید یکی از پست‌ها را لایک کنند و کامنت بگذارند یا دیگران را در کامنت‌ها تگ کنند.

جایزه‌ای که برای مسابقه تعیین می‌کنید هم در نرخ مشارکت فالوورها تاثیر مستقیم می‌گذارد. می‌توانید پرفروشترین محصولتان را به عنوان جایزه به شخص برنده بدهید تا به طور غیرمستقیم آن را تبلیغ کرده باشید.

۷. از اینفلوئنسرها برای معرفی کمک بگیرید

این ایده درواقع نوعی تبلیغ است اما همز‌مان به تولید محتوای ادمین‌ها هم کمک می‌کند. در این روش از اینفلوئنسرها می‌خواهید تا محصول یا خدمت شما را به روشی خلاقانه به نمایش بگذارند و نظرشان را درباره آن بگویند.

بعضی اینفلوئنسرها خودشان سناریوی هر محتوای سفارشی را می‌نویسند و بعضی دیگر از شما می‌خواهند این کار را انجام بدهید.

در نهایت پست تولید شده را به صورت مشترک در اینستاگرام آپلود کنید. در این حالت هم فالوورهای خودتان آن را می‌بینند، هم فالوئرهای اینفلوئنسر.

یادتان باشد برای اجرای این ایده، ۲ نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • اول اینکه اینفلوئنسرهای مربوط به حوزه کاری خودتان را انتخاب کنید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.
  • و دوم سراغ اشخاصی که به هر دلیل بین مردم محبوب نیستند، نروید.

۸. سوال و جواب (Q&A) برگزار کنید

جذابیت این ایده محتوایی اینستاگرام این است که می‌توانید بارها و بارها انجامش دهید و هربار کلی بازخورد مثبت بگیرید، چون سوالات فالوورها هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند.

در استوری یا پست اینستاگرامتان به آن‌ها بگویید سوالاتشان را از شما بپرسند. اگر یک پیج کاری یا آنلاین‌شاپ هستید، سوالات اصولاً درباره محصولات یا خدمات‌تان خواهند بود. اما اگر بلاگر هستید می‌توانید یک موضوع دلخواه برای سوالات انتخاب کنید، موضوعاتی که برای مخاطب جالب باشد و آنها را به سوال‌پرسیدن تشویق کند.

بعد می‌توانید پاسخ سوالات را در یک رشته استوری بدهید و با انتخاب تصاویر پس‌زمینه جالب و مرتبط، مخاطب را ترغیب کنید که تا پایان استوری‌ها را بخواند.

ادمین‌هایی که این ایده را به کار گرفته‌اند می‌دانند که سوال و جواب، یکی از بهترین راه‌ها برای تعامل با مخاطبان و جلب اعتماد آن‌هاست.

پرسش و پاسخ یکی از ایده های تولید محتوا برای ادمین اینستاگرام است.

۹. از تجربه کاربران برای تولید محتوا استفاده کنید

به عنوان ادمین می‌توانید از فالوورهای خود برای تولید محتوا برای اینستاگرام کمک بگیرید؛ از آنها بخواهید تجربه‌ی استفاده از کالا یا خدمات‌تان را با شما به اشتراک بگذارند. این نوع محتوا به کاربران نشان می‌دهد که چقدر برای شما اهمیت دارند.

آنها می‌توانند این تجربه را در یک پیام برایتان بفرستند یا در یک پست یا استوری توضیح بدهند و پیج شما را تگ کنند. به این ترتیب می‌توانید محتوای آن‌ها را بازنشر کنید (البته با اجازه خودشان).

۱۰. روی موج ترندها سوار شوید

ترندهای اینستاگرام فرصت‌های طلایی هستند که اگر به موقع و درست از آنها استفاده کنید، نتیجه‌ای فوق‌العاده می‌گیرید.

کافی است چالش‌های بامزه، موسیقی‌های ترندشده و موضوعات داغ روز را در محتواهای خود به کار بگیرید تا فالوورها حس کنند که شما همیشه به‌روز هستید. البته باید ببینید کدام ترند روز به محتوای پیج شما می‌خورد و با توجه به حوزه‌ی کاری خود، سناریوی بامزه‌ای با آن ترند بسازید.

خوبی این دسته محتواها، به ویژه آهنگ‌های ترند برای ریلزها، این است که خود اینستاگرام آنها را به عنوان ترند روز می‌شناسد و بیشتر امکان دارد به اکسپلور راه پیدا کنند. خب مگر یک ادمین دیگر چه می‌خواهد؟ 🙂

۱۱. پیش‌نمایش محصول جدید

این ایده تولید محتوا برای ادمین‌ آنلاین‌شاپ‌ها و پیج‌هایی که محصولات خودشان را می‌فروشند، عالی است.

وقتی محصول جدیدی در راه دارید، پیش‌نمایش کوچکی از آن در استوری یا پست‌ها به اشتراک بگذارید. می‌توانید با اضافه‌کردن سوال و معما، فالوورها را حسابی کنجکاو کنید.

مثلاً یک عکس محو (بلورشده) از محصول بگذارید و بخواهید حدس بزنند محصولتان چیست یا چند مورد از ویژگی‌های آن را بگویید تا نامش را حدس بزنند.

این نوع محتوا هیجان مخاطب را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود مشتاقانه منتظر عرضه محصول باشند.

۱۲. فهرستی از بهترین‌ها بسازید

حتماً تا به حال برای خودتان هم پیش آمده قبل از خرید یک کالا به دنبال فهرستی از بهترین‌ موارد موجود در بازار بگردید. مثلا اگر بخواهید عطر بخرید، «محبوب‌ترین عطرهای زنانه سال ۲۰۲۳» را سرچ می‌کنید و مطالب مربوط به آن را با دقت می‌خوانید.

همین ایده را می‌توانید در اینستاگرام هم اجرا کنید، بهترین‌های حوزه کاری خود را در دسته‌بندی‌های مختلف معرفی کنید. برای این کار باید خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید چه چیزی نیاز دارد.

مثلاً کسی که قصد خرید عطر دارد به رایحه، فصل مناسب عطر و قیمت آن توجه می‌کند. بنابراین «بهترین عطرهای مردانه با بوی خنک»، «بهترین عطرهای زنانه برای فصل پاییز» و «بهترین عطرهای مردانه تا ۵ میلیون تومان» می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تولید محتوا در این حوزه باشند.

لیست بهترین‌ها از هرچیزی یکی از بهترین ایده های تولید محتواست

۱۳. ریلز‌ آموزشی کوتاه بسازید

ریلزهای کوتاه آموزشی، یکی از بهترین ایده‌های تولید محتوا برای ادمین‌ها هستند. برای استفاده از این ایده، باید مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نکات مربوط به یک موضوع را به صورت خلاصه و جذاب در قالب یک ریلز بگویید.

می‌توانید دستورالعمل استفاده از یک محصول را آموزش دهید یا نکات مثبت و منفی یک روش را بررسی کنید. هرچه ریلزتان جمع‌وجورتر باشد بهتر است؛ درست مثل یک لقمه‌ی حاضر و آماده!

برای اینکه ریلزتان بیشتر دیده شود، سراغ موضوعاتی بروید که کسی قبلا درباره‌شان صحبت نکرده است. ببینید دغدغه‌ مخاطبتان چیست و چه سوالاتی ذهنش را مشغول کرده‌اند. برای مثال اگر ادمین پیج آرایشی و بهداشتی هستید، روش‌های مراقبت از پوست و شناخت محصولات پوستی برای مخاطبتان جالب خواهند بود.

۱۴. محتواهای مقایسه‌ای بسازید

پست‌ها و ریلزهای مقایسه‌ای، بازخوردهای خیلی خوبی در اینستاگرام می‌گیرند و می‌توانید بارها و بارها برای تولید محتوا از این ایده استفاده کنید.

همیشه محصولات و خدماتی هستند که مخاطب شما برای انتخاب میان‌شان سردرگم شود؛ آنها را پیدا کنید و مزایا و معایبشان را در یک پست بگویید.

می‌توانید بیش از ۲ محصول را مقایسه کنید یا سراغ پرفروش‌ترین‌ها بروید و بگویید کدام‌ یک ارزش خرید بیشتری دارد.

معمولا فالوورها نظر و تجربه‌ی خودشان را در کامنت‌های این مدل پست‌ها مطرح می‌کنند، حتما به این نظرات توجه کنید و از آنها برای پست‌های آینده‌تان ایده بگیرید. مگر می‌شود از ایده تولید محتوای مقایسه‌ای حرف زد و موبونیوز را به عنوان یک مثال موفق نام نبرد؟

تولید ویدیو مقایسه‌ای یکی از بهترین ایده های تولید محتوا برای ادمین اینستاگرام

۱۵. دستاوردها را به رخ بکشید

این ایده بامزه به ادمین‌ها اجازه می‌دهد کمی درباره زحماتشان فخرفروشی کنند. وقتی تعداد فالوورها به عدد خاصی می‌رسد یا یکی از پست‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای دیده می‌شود، می‌توانید آن را در یک محتوای جداگانه اعلام کنید.

اگر آنلاین‌شاپ دارید یا پیج شما به یک وبسایت برای فروش متصل است، گزارشی از سرعت فروش بگذارید و مثلا اشاره کنید موجودی محبوب‌ترین کالای شما چقدر سریع به اتمام می‌رسد.

این گزارش‌ها هم برای مخاطبان جالب هستند و هم بر اعتبار کسب و کارها و برند تاکید می‌‌کنند.

سخن آخر

تا اینجا ۱۵ مورد از ایده‌هایی که ادمین‌های اینستاگرام می‌توانند برای تولید محتوا استفاده کنند را توضیح دادم، راستش اگر می‌خواستم این مطلب را ادامه دهم گزینه‌های بیشتری هم به این فهرست اضافه می‌شد که خواندن آن از حوصله شما عزیزان خارج بود. با کمی خلاقیت و توجه به نیازها و علایق مخاطب، می‌توانید با این ایده‌ها، محتواهای بی‌شماری بسازید. اگر سوال یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شوم آن را در بخش نظرات بنویسید.