همه ما دوست داریم یک کسب و کار داشته باشیم و خودمان رییس خودمان باشیم. ولی هر کسب و کاری سرمایه نیاز دارد! چند نفر از ما این سرمایه را داریم؟ تازه با این همه سرمایه، چه تضمینی برای موفقیت است؟ پس بهترین راه، کم هزینه‌ترین راه است. یعنی داشتن یک کسب و کار در اینستاگرام. چرا می‌گوییم کم هزینه‌تر؟ چون ما اینجا ۱۳ تا از روش‌های درآمدزایی از اینستاگرام را معرفی می‌کنیم که همه می‌توانند با سرمایه کم انجام دهند.

فهرست مطالب

 روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام که در این مقاله معرفی می‌کنیم:

  • فروش محصولات
  • درآمد از تبلیغات اینستاگرام
  • افیلیت مارکتینگ
  • برندسازی
  • اشتراک گذاری لینک‌ سایت‌ها
  • فروش پیج با فالوور بالا
  • فروش هنری، عکس‌ها و ویدیوها
  • فروش محتوای آموزشی و خدمات تخصصی
  • باشگاه عضویت اینستاگرام
  • جمع آوری کمک‌های مالی یا دونیشن
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ادمین شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوا

شاید تمام این روش‌های درآمدزایی از اینستاگرام به گوشتان خورده باشد، اما برای موفق شدن در میان انبوه کاربران اینستاگرام فوت کوزه‌گری هرکدام را باید بلد باشید. اما قبلش، شاید برایتان سوال شده باشد که اصلا چقدر می‌شود از اینستگرام درآمد کسب کرد؟

چقدر می‌شود از اینستاگرام درآمد داشت؟

چقدر می‌توانیم از اینستاگرام درآمد کسب درآمد کنیم؟ یا این‌که پیج‌های موفق چقدر درآمد دارند؟ احتمالا اولین سوال‌هایی که داریم اینهاست.

اولین سوالی که هرکسی ممکن است بپرسد، این است که چقدر می‌توان از اینستاگرام درآمد داشت؟ یا این‌که پیج‌های موفق چقدر درآمد دارند؟

خب باید بگوییم کسب درآمد از اینستاگرام به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تعداد فالور است. اما تعیین دقیق درآمد پیج‌های اینستاگرام در ایران چالش بیشتری دارد. پس تقریبا می‌توانیم حدودی اینطور تخمین بزنیم:

  • پیج‌های خیلی محبوب: این پیج‌ها با میلیون‌ها فالوور، معمولاً درآمدهای بسیار زیادی دارند. طبق گزارش‌ها بعضی از اینفلوئنسرهای بزرگ ایرانی، ماهانه چندین میلیارد تومان از پیجو تبلیغات درآمد دارند.
  • پیج‌های محبوب: پیج‌هایی با صدها هزار فالوور، درآمدهای میلیونی دارند که با افزایش فالوور و نرخ تعامل، به درآمدشان اضافه می‌شود.
  • پیج‌های کوچک: پیج‌های کوچک با ده‌ها هزار فالوور، معمولاً درآمدهای کمتری دارند که خیلی متغیرتر است.

۱۳ روش کسب درآمد از اینستاگرام

در این بخش ۱۳ تا از روش‌های درآمدزایی از اینستاگرام را به شما معرفی می‌کنیم که اکثر افراد از این روش‌ها استفاده می‌کنند. البته همه این روش‌ها خودشان به خلاقیت و ایده‌های متفاوت نیاز دارند. از طرفی شاید خلاقیت شما فراتر از این روش‌ها باشد. پس بدون این‌که خودتان را دست‌کم بگیرید، فکر کنید که چه کاری می‌تواند درآمد بیشتری برای شما داشته باشد.

آماده‌اید با این روش‌ها آشنا شوید؟

فروش محصول در اینستاگرام، ساده‌ترین راه کسب درآمد

اینستاگرام یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی و فروش محصول است چون 50 تا 60 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام هستند و ممکن است از شما خرید کنند.

البته نحوه کسب درآمد از اینستاگرام با فروش محصول هم دو مورد است. یا از طریق خود پیجتان می‌فروشید؛ یعنی محصول را در پیجتان می‌گذارید و از طریق دایرکت و تماس سفارش می‌گیرید، یا این‌که فالوورها را از طریق اینستاگرام به صفحه فروش محصول در سایت یا فروشگاه دعوت می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما لینک سایت یا شماره تماس را در بیو بگذارید. چراکه اعتمادسازی در فروش خیلی مهم است. بی‌تعارف بگوییم اگر مخاطبان به پیج شما اعتماد نکنند، امکان ندارد از شما خرید کنند. پس تا جایی که می‌توانید از راه های مختلف کسب و کار خود را شفاف سازی کنید.

تبلیغات برای پیج‌ها و برندهای دیگر

تبلیغات اینستاگرامی، یکی از پر درآمدترین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام است. اگر پیجی دارید که تعداد فالوور بالایی دارد، بدانید که تمامی برندهای بزرگ و کوچک به دنبال شما هستند تا آن‌ها را به مخاطبانتان معرفی کنید؛ و این یعنی کسب درآمد از اینستاگرام با تبلیغات و معرفی کسب و کار دیگران در پیجتان.

شما تبدیل به اینفلوئنسر مارکتینگ می‌شوید که تاثیر زیادی روی تصمیم فالوورهایتان می‌گذارید. شما می‌توانید هم از طریق پست و هم استوری، پیج‌های کوچک را تبلیغ کنید و با توجه به میزان بازدیدی که ریلزها و استوری‌هایتان دارد، نرخ تبلیغات خود را انتخاب کنید. البته که انتخاب بین برندهای خوب برای تبلیغ خیلی اهمیت دارد. چراکه اگر بخواهید از هر برند و کسب و کاری تبلیغ بگیرید، اعتماد مخاطبانتان را از دست می‌دهید و به دنبال آن هم تعداد فالوورهایتان!

همکاری در فروش محصولات دیگران (افیلیت مارکتینگ)

علاوه بر درآمد تبلیغات اینستا، بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) هم یکی دیگر از روش‌هایی‌ست که با تبلیغ درآمد کسب می‌کنید. در افیلیت مارکتینگ شما لینک‌های وابسته را در پست‌ها، استوری‌ها یا بیو قرار می‌دهید و به ازای هر فروشی که از طریق لینک شما انجام می‌شود، کمیسیون دریافت کنید.

برندسازی در اینستاگرام

تعداد فالوورهای بالا در برندسازی هم به کارتان می‌آید. شرکت‌های تازه‌کار زیادی وجود دارند که برای برندسازی هزینه می‌کنند! اگر پیجی با تعداد فالوور بالا دارید و درباره برندسازی اطلاعات دارید، می‌توانید برای کسب و کارها برند بسازید. یعنی برای آن‌ها لوگو، شعار برند، هشتگ‌های هماهنگ و… طراحی کنید و در پیجتان آن‌ها را تبلیغ کنید.

لینک سایت اشتراک بگذارید و پول بگیرید

یکی از روش‌های پرطرفدار، اشتراک‌گذاری لینک سایت‌ها در پیجتان است! حتما سایت‌های پیش‌بینی فوتبال را دیدید که پیج‌های زیادی آن‌ها را تبلیغ می‌کنند. جالب است بدانید پیج‌های معروف بابت قرار دادن لینک‌ این سایت‌ها، درآمدهای بسیار بالایی دارند.

پیج بفروشید!

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که خیلی زود فالوور جذب می‌کنید، می‌توانید پیج‌های مختلفی بسازید و وقتی به تعداد مشخصی فالوور رسیدید، پیج را به بقیه بفروشید. قیمت هر پیج معمولا با توجه به تعداد فالوورها مشخص می‎‌شود.

هنر و تخصصتان را بفروشید

اگر هنرمند هستید، می‌توانید آثار هنری‌تان را در Instagram به اشتراک بگذارید که هم تعداد فالوورهایتان زیاد شود و هم امکان فروش آن‌ها را داشته باشید. اگر تخصصی هم درباره موضوع خاص دارید، می‌توانید در اینستاگرام لایو بگذارید و برای دسترسی به وبینار آموزشی‌تان ورودی بگیرید.

آموزش دهید

حتی محتوای آموزشی هم در اینستاگرام خیلی خوب فروش می‌رود. اگر در حوزه‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی یا حرفه‌ای خاص متخصص باشید، می‌توانید پکیج درست کنید و به فالوورهای خود بفروشید. مثلا نمونه‌هایی از پکیج را در اینستاگرام منتشر کنید تا فالوورهایتان به خرید پکیج ترغیب بشوند.

باشگاه عضویت اینستاگرام

اگر پکیج هم نداشته باشید، می‌توانید به فالوورهایتان اطلاع بدهید که با خرید اشتراک، دسترسی ویژه به محتوای آموزشی شما داشته باشند. به این ترتیب اگر محتوای خیلی خوبی داشته باشید، روزبه‌روز به تعداد مخاطب‌های وفادار شما اضافه می‌شود که برای کلاس‌های آنلاین شما پول می‌دهند.

جمع آوری کمک‌های مالی یا دونیشن

شما می‌توانید برای پروژه یا محتوای خاص خودتان کمپین‌های جمع‌آوری کمک راه اندازی کنید. مثلا در پست‌ها و استوری‌ها درباره کمپین توضیح دهید، لایو دونیشن برگزار کنید یا حتی یک لینک در بیو پیجتان قرار بدهید و از فالوورها بخواهید با رفتن به لینک، کمپین شما را حمایت مالی کنند. سایت‌هایی مثل GoFundMe یا Patreon برای جمع‌آوری کمک‌های مالی طراحی شده‌اند که برای شما خیلی کاربردی هستند.

کسب درآمد با دونیشن در اینستاگرام

پیج‌های اینستاگرامی را مدیریت کنید

اگر هنوز فالوورهای زیادی ندارید، نگران نباشید، چون که راه‌هایی دیگری هم برای کسب درآمد از اینستاگرام با فالوور کم وجود دارد. شما می‌توانید پیج بقیه برند‌ها و شرکت‌ها را مدیریت کنید و دستمزد خوبی دریافت کنید.

مثلاً برای آن‌ها تقویم و استراتژی محتوا بچینید، درباره نوع محتواها و موضوعات آن تصمیم گیری کنید، به کامنت‌ها و دایرکت‌ها پاسخ دهید. در کل با فالوورها ارتباط برقرار کنید و کاری کنید که پیج فعال و پویا و قابل اعتماد باشد. ادمینی درآمد بالایی دارد، به شرطی بلد باشید چطور پیج را میدیریت کنید و با فالوورها تعامل داشته باشید. شاید ندانید ولی درحال حاضر تیم ادمین‌های اینستاگرامی برای پیج‌های بزرگ 20 تا 50 تومان در ماه دریافت می‌کنند. رسیدن به این اعداد وسوسه‌کننده انقدرها هم سخت نیست، فقط کافی‌ست که راه‌ها و شگردهای درست ادمینی اینستاگرام را بدانید. ما برای شما یک پکیج کامل دوره ادمینی آماده کردیم که راه رسیدن به یک درآمد عالی را تضمین می‌کند.  پس حتما به دوره‌های ادمینی ما سر بزنید که اطلاعات زیادی در انتظار شماست.

تولید محتوا برای اینستاگرام را امتحان کنید

خیلی از پیج‌های بزرگ برای معرفی محصولاتشان به یک تولید کننده محتوای متنی یا گرافیکی نیاز دارند. پس اگر نویسنده یا گرافیست باشید، خیلی راحت انتخاب می‌شوید. البته که تولید محتوا هم برای جذب مشتری، استراتژی مخصوص به خود را دارد. ما برای حرفه‌ای شدن شما در تولید محتوا، نکات زیادی آماده کرده‌ایم. پس به پکیج‌های تولید محتوای ما سر بزنید. 

بلاگر شوید

بالاخره به جنجالی‌ترین روش رسیدیم. اگر جسارت زیادی دارید و با جلوی دوربین آمدن راحت هستید، بلاگری مناسب شماست. شما در هر زمینه‌ای که بخواهید می‌توانید بلاگر شوید. مثلا در زمینه آرایشی، پوشاک و فشن، کتاب، آموزش یک موضوع خاص و… به این ترتیب روزبه‌روز به تعداد فالوورهایتان اضافه می‌شود و خیلی از روش‌های بالا به کارتان می‌آید ولی بیشترین درآمد را از تبلیغات اینستاگرام خواهید داشت. فقط چند نکته مهم را نباید از قلم بیندازید. مثل داشتن قدرت بیان خوب، یک دوربین خوب، محتوای خلاقانه و انتقادپذیری!

همانطور که می‌بینید بیشتر این روش‌ها به تعداد فالوور شما بستگی دارند. پس ما هم در ادامه روش‌هایی برای افزایش فالوور به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید بعد از افزایش تعداد فالوورهایتان به درآمدهای هیجان‌انگیز برسید.

چطور در اینستاگرام درآمدم را بالا ببرم؟

یک سری ترفند و تکنیک هست که شما باید یاد بگیرید. افزایش فالوور اینستاگرام برای درآمدزایی با تعامل رابطه مستقیم دارد. برای این‌که درآمدتان را افزایش بدهید، می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید:

در پست گذاشتن تنوع به خرج دهید

همه آدم‌ها عاشق تنوع هستند. حتی در اینستاگرام. وقتی کسی وارد پیجتان شد، برای این‌که جذب پیجتان شود باید تنوع داشته باشید. پس در بخش تولید محتوا برای اینستاگرام انرژی زیادی بگذارید.

لایو بگذارید و با فالوورها صحبت کنید

لایو برای هر کسب و کاری مثل برگ برنده است. پس چرا از این فرصت استفاده نکنید؟ برای لایو برنامه‌ریزی کنید. با فالوورها درباره محصولات و خدمات، رو در رو صحبت کنید. مطمئن باشید با لایو بازخورد خیلی خوبی می‌گیرید و فروش را افزایش می‌دهید. برای این‌که به صورت کامل با این موضوع آشنا شوید، مقاله‌ با لایو اینستاگرام، مشتریان کسب و کارتان را افزایش دهید، را حتما بخوانید.

افزایش فالوور با لایو اینستگرام

فالوور فیک پیج را نابود می‌کند

وقتی قرار است فروشتان را افزایش دهید، فالوورهای فیک به دردتان نمی‌خورد. اضافه کردن فالوور فیک هیچ فایده‌ای در افزایش فروش شما ندارد و احتمال ورود پست شما را به اکسپلور کم‌تر هم می‌کند. شما به افراد واقعی نیاز دارید که هم با شما تعامل داشته باشند و هم از شما خرید کنند.  اگر می‌خواهید روی پیدا کردن فالوررهای واقعی تمرکز کنید، پس حتما راه‌های افزایش فالوور واقعی را مطالعه کنید.

استوری به بالا بردن فروش کمک می‌کند

استوری‌ها حدود 80 درصد، بیشتر از پست‌های عادی دیده می‌شود. پس قطعا به افزایش فروش کمک می‌کند. برای این‌که بیشتر با معجزه استوری آشنا شوید، ما مقاله‌ای آماده کردیم که راه‌های افزایش تعامل کاربران در استوری را در آن آموزش دادیم.

ریلز بهتر از استوری معجزه می‌کند

از اهمیت ریلز نباید غافل شد چون خیلی از پیج‌ها با یک ریلز وایرال شده  توانسته‌اند صدها مخاطب جذب کنند. هرچقدر تعداد ریلزهای خلاقانه شما بیشتر باشد، شانس ورود به اکسپلورتان بیشتر می‌شود. این یعنی بازدید بیشتر و به دنبال آن فالوور بیشتر.

پیجتان را با تبلیغات رشد دهید

با تبلیغات به بهترین شکل خود را به بقیه معرفی کنید. اگر توانایی هزینه کردن دارید، بعد از شکل گرفتن پیجتان و بارگذاری محتوا، می‌توانید به پیج‌های مطمئن تبلیغات بدهید. البته انتخاب پیج هم اهمیت دارد و نباید به هر پیجی تبلیغ داد. چراکه دارید هزینه می‌کنید و اگر پیج شما رشدی نداشته باشد، فقط ضرر کرده‌اید. پس سعی کنید اول پیج‌های قابل اعتماد کاربرها را بشناسید، میزان تعامل و نتیجه تبلیغاتشان را بررسی کنید و بعد برای تبلیغات دست به کار شوید.

در راه رسیدن به یک درآمد رویایی اینستاگرام، چالش‌هایی هم داریم. اشتباهات زیادی هست که در شروع کار احتمال دارد مرتکبشان شوید. ما در ادامه بعضی از این اشتباهات، که رایج هم هستند را معرفی می‌کنیم تا جای ممکن راه رسیدن به درآمد اینستاگرامی را کوتاه‌تر کنید.

اشتباهات و چالش‌های شما

به این موارد حتما توجه کنید تا برای رسیدن به هدفتان در درآمدزایی از اینستاگرام، تا جایی که می‌توانید جلو بیفتید.

استراتژی را مشخص کنید

اگر بدون استراتژی یا برنامه مشخص شروع به تولید محتوا یا تبلیغات می‌کنید، بدانید که پیجتان هیچ پیشرفتی نمی‌کند. وقتی محتوای پیج شما مشخص نباشد و کاربرهای هدف خود را کاملا نشناسید، محتوای پیجتان پراکنده می‌شود. در نتیجه تعامل کاربران کم می‌شود و تعداد فالوورهایتان رشدی نمی‌کند. اگر نمی‌دانید که چطور باید برای تولید محتوا استراتژی مشخص کنید، نگران نباشید، ما دوره کامل استراتژی محتوا را برای شما آماده کردیم که خیلی راحت موضوع را برایتان روشن می‌کند. پس حتما به لینک دوره بازاریابی محتوای ما سر بزنید.

خیلی زیاد تبلیغات نکنید

اگر بخواهید از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده کنید، بعد از مدتی مخاطب شما خسته می‌شود. وقتی فالوور حس کند که فقط به عنوان مشتری به او نگاه می‌کنید، دیگر با پیجتان تعامل نمی‌کند. پس حتما بین محتوا و تبلیغات تعادل برقرار کنید

فالوور فیک نخرید

همانطور که در بالا گفتیم، فالوور فیک شاید در مدت زمان کوتاهی بازدید پیج را بالا ببرد، اما در بلند مدت به ضرر پیج می‌شود. چون تعامل واقعی کم شده و حتی امکان دارد اینستاگرام حساب شما را محدود یا مسدود کند.

وابستگی زیاد به الگوریتم اینستاگرام

خیلی‌ها فکر میکنند اگر به الگوریم اینستاگرام پایبند باشند، پیجشان رشد می‌کند. اما الگوریتم اینستاگرام مدام تغییر می‌کند و تمرکز بیش از اندازه روی آن کمکی به رشد پیج نمی‌کند. بهتر است بیشتر روی تولید محتوای باکیفیت و تعامل با مخاطب تمرکز کنید.

وابستگی زیاد به الگوریتم اینستاگرام

عدم بهینه‌سازی صفحه و بیوگرافی

شما هرچقدر هم که در تولید محتوا یا محصولات فروشی خوب عمل کنید، اگر در بیو پیج بیوگرافی واضح نداشته باشید، مخاطب به شما کاملا اعتماد نمی‌کند. پس سعی کنید حتما لینک‌های مهم را در بیو پیجتان بگذارید، اگر امکان دارد آدرس فروشگاه و تمامی اطلاعات را وارد کنید تا مخاطب در اولین نگاه بفهمد صفحه درباره چیست و چرا باید شما را دنبال کند.

منتظر معجزه نباشید

کسب درآمد از اینستاگرام به زمان و صبر نیاز دارد، پس انتظار نداشته باشید در یک ماه هزاران فالوور به پیج شما سرازیر شوند. باید صبر خود را زیاد کنید و دست از تلاش نکشید. خیلی‌ها بعد از مدتی با ندیدن نتایج دلخواهشان ناامید می‌شوند و اینستاگرام را فراموش می‌کنند. این‌جاست که فرق شما با این افراد مشخص می‌شود و جلو می‌افتید.

داده‌ها را بررسی و آنالیز کنید

یک اشتباه بزرگ شما می‌تواند نادیده گرفتن داده‌ها و آنالیز عملکرد محتوا باشد. حتما نتایج و آمار (مثل تعداد بازدید، لایک، و تعاملات) را بررسی کنید تا بفهمید کدام محتواها موثرتر بودند و روی تولید بیشتر از آن‌ها تمرکز کنید. با این تحلیل‌ها استراتژی شما هم کامل‌تر می‌شود.

محتوای بی‌ارزش تولید نکنید

فقط برای زیاد کردن تعداد پست‌ها و حضور روزانه در اینستاگرام، محتوا تولید نکنید. اگر فکر می‌کنید با تولید محتوای بی‌کیفیت یا تکراری پیج شما رشد می‌کند، سخت در اشتباهید. چراکه فالوورها به این نوع محتواها علاقه‌ای ندارند و بعد از مدتی خیلی راحت پیج شما را حذف می‌کنند.

حرف آخر

قبل از این‌که انتخاب کنید در اینستاگرام دوست دارید چه کار کنید، خوب تحقیق کنید. مثلا می‌توانید از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بپرسید. نظرسنجی کنید و متناسب با تخصصتان کار را شروع کنید. ولی بهرحال فرصت حضور در اینستاگرام را از خودتان دریغ نکنید. شما بیشتر از چیزی که فکرش را کنید، پتانسیل حضور در فضای رنگارنگ اینستاگرام را دارید. هر سوال یا مشکلی که در این زمینه دارید را با مطرح کنید.