هر جا می‌روید، همه درباره درآمد از یوتیوب صحبت می‌کنند، اما می‌دانستید تا به امروز خیلی‌ها به درآمد میلیونی و حتی میلیاردی در آپارات رسیدند؟ شاید برای بعضی از شما باورکردنی نباشد، اما چون یوتوب محدودیت‌های زیادی برای ما ایرانی‌ها دارد، طرفداران آپارات روز به روز بیشتر می‌شود.

پس چرا شما از آپارات کسب درآمد نکنید؟ اگر درباره سیستم کسب درآمد آپارات کنجکاو شدید و می‌خواهید یک منبع درآمد جدید داشته باشید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چند کانال برتر در ماه اخیر از نظر درآمد

 

قدم‌های کسب درآمد از آپارات (خلاصه مقاله)

اگر قصد دارید از آپارات درآمد داشته باشید، خلاصه کارتان مراحل زیر خواهد بود:

1. اگر سنتان بالای 18 سال است، در آپارات ثبت نام کنید و یک کانال بزنید

2. شروع به تولید محتوا کنید تا به شرایط زیر برسید

  •   حداقل 200 دنبال کننده
  •   حداقل 3000 بازدید در 3 ماه

3. بعد رسیدن به این شرایط، درخواست درآمدزایی خود را به آپارات بفرستید

4. بعد از تایید، آپارات به روش زیر درآمد شما را محاسبه می‌کند:

  •  مبلغی بین 30 تا 100 هزارتومان به ازای هر 1000 بازدید (این مبلغ بر اساس نوع و محبوبیت کانال شما خواهد بود)
  • 50 تا 70 درصد پول تبلیغاتی که روی ویدیوهای شما پخش می‌شود

حالا برویم تا با جزییات ببینیم چطور می‌شود از آپارات کسب درآمد کرد.

اصلا چرا باید از آپارات کسب درآمد کنیم؟

احتمالا اسم آپارات (Aparat) حداقل یک بار به گوش شما خورده است یا وقتی در گوگل سرچ می‌کردید، ویدیوهایی را در این پلتفرم دیده‌اید. آپارات یک سرویس اینترنتی ایرانی‌ست که همه مردم می‌توانند از کل جهان ویدیوهایشان را در آن منتشر کنند و بقیه با بازدید و لایک کردن ویدیو، شما را دنبال کنند.

حالا می‌دانستید آپارات ماهانه بیشتر از 68 میلیون کاربر و روزانه حدود 26 میلیون کلیک از گوگل دارد؟  بله، آپارات یکی از پربازدیدترین سرویس‌های اشتراک ویدیوست و چون محدودیت‌های یوتیوب را ندارد، ما ایرانی‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانیم با آپارات محتوا تولید کنیم. 

واقعاً کسب درآمد از آپارات به‌صرفه است؟

احتمالاً دارید در ذهنتان آپارات را با یوتیوب مقایسه می‌کنید که درآمد دلاری دارد و با خودتان می‌گویید معلوم است که یوتیوب بهتر است؛ درست است. هیچ کس از درآمد دلاری بدش نمی‌آید اما خب محدودیت‌هایی دارد که کسب درآمد را برای ما حسابی پیچیده کرده است.

اما آپارات هم پلتفرمی است که می‌توانید برای کی منبع ردآمد ساده‌تر رویش حساب کنید.

اصلاً شما می‌توانید یکبار محتوا تولید کنید و در هر دو پلتفرم آپلودش کنید و درآمد دلاری و ریالی را باهم داشته باشید. آپارات هم هر روز سعی می‌کند پلن‌های بهتری برای تولیدکنندگان محتوا داشته باشد تا مخاطب بیشتری جذب کند. الان 2 پلن بازدید و تبلیغات دارد که در ادامه هر بخش را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

به‌علاوه هر چقدر که می‌گذرد، دریافتی شما از آپارات بیشتر هم می‌شود. این‌طور که در خبرها آمده، استقبال از درآمدزایی آپارات به اندازه‌ای زیاد بوده که گزارش شده، در 6 ماه اول سال 1403، تعداد کاربرانی که از درآمد زایی اپارات استفاده می‌کنند، به 5 هزار نفر رسیده و در کل حدود 43 میلیارد تومان از پلتفرم آپارات درآمدزایی داشته اند. شنیدن این رقم‌ها برای افرادی که به پلتفرم‌های ویدیویی علاقه دارند، هیجان انگیز نیست؟

به صرفه بدون درآمدزایی از آپارات

دیدن محتوای شما در آپارات برای خیلی از کاربران راحتتر بوده و خودتان هم برای بارگذاری محتوا احتیاجی به فیلترشکن ندارید. خیلی از شرکت‌های بزرگ برای تبلیغ محصولات یا برندینگ‌شان از Aparat استفاده می‌کنند و با وجود این حجم ارتباط در آپارات، امکان دیده شدن شما و بیزینس‌تان خیلی بالاست. برای این که بهتر با مزیت‌های آپارات و یوتوب آشنا شوید، به جدول بعدی نگاهی بیندازید. 

مقایسه یوتیوب و آپارات در یک نگاه

اگر هم‌چنان فکر می‌کنید که یوتوب بهتر از آپارات درآمد دارد، پس بیایید ویژگی‌های مهم یوتوب و آپارات را باهم مقایسه کنیم.

مقایسه درآمد یوتوب و آپارات

خب، اگر برای کسب درآمد از آپارات ترغیب شدید، ببینیم برای شروع، چه کارهایی باید انجام دهید.

برای کسب درآمد از آپارات باید چه شرایطی داشته باشیم؟

اولین نکته برای کسب درآمد از ویدئوهای آپارات، داشتن شرایطی‌ست که خود آپارات اعلام کرد. خب این شرایط چه هستند؟ بیایید تک به تک هر کدام را تحلیل کنیم.

شرط اول: سن بالای 18 سال!

شرط اول Aparat برای عضویت این است که باید حداقل 18 ساله باشید و یک حساب بانکی با نام خودتان در آپارات ثبت کنید. پس اگر سن کمتری دارید باید چند سالی صبر کنید.

شرط دوم: تعداد دنبال کننده‌ها

شرط مهم آپارات برای رسیدن به درآمدزایی و فعال شدن تبلیغات این است کهه شما باید حداقل 200 دنبال‌کننده داشته باشید. کار ساده‌است شما می‌توانید با یک تبلیغ ساده در بقیه شبکه‌های اجتماعی‌تان مثل اینستگارام، لینکدین و… افراد را به کانال آپارات خود دعوت کنید.

شرط واضح! محتوای ویدیویی

برای کسب درآمد از آپارات، باید ویدیویی که منتشر می‌کنید کاملاً ساخته خودتان باشد. یعنی نمی‌توانید از ویدیوهای دیگران استفاده کنید، حتی اگر آنها را دوباره تدوین یا ادیت کنید. حتی نمی‌توانید ویدیوهای خارجی را ترجمه یا زیرنویس کنید؛ آپارات فقط از ویدیوهای اورجینال و کاملاً جدیدی که خودتان ساخته‌اید، حمایت می‌کند. بنابراین، اگر قصد دارید از طریق این پلتفرم درآمد کسب کنید، باید دست به کار شده و یک ویدیوی تازه و منحصر به فرد تولید کنید تا آپارات از شما حمایت کرده و به شما پول بدهد.

نمونه داشبورد یک تولید کننده محتوا در آپارات

آخرین شرط مهم: تعداد بازدیدها

برای اینکه شریک آپارات شوید و بتوانید درخواست درآمدزایی بدهید، باید در طول 3 ماه حداقل 3 هزار ساعت نمایش داشته باشید. شاید اوایل کار کمی نا امید بشوید، اما نگران نباشید، چون زودتر از چیزی که فکرش را بکنید، بازدیدهایتان زیاد می‌شود.

حالا آپارات چقدر به شما پرداخت می‌کند و اصلا درآمد شما را چطور و بر چه اساسی حساب می‌کند؟

 آپارات چگونه درآمد شما را محاسبه می‌کند؟

آپارات با جمع دو پارامتر مختلف، درآمد اصلی شما را مشخص می‌کند:

1.RPM

RPM (مخفف Revenue Per Mile) یا همان درآمد به ازای هر هزار بازدید، نشان می‌دهد که به ازای هر 1000 نفری که ویدیوی شما را ببینند، چقدر پول دریافت می‌کنید. این عدد به صورت خودکار توسط سیستم آپارات محاسبه می‌شود و شبیه دستمزدی برای ساخت ویدیو است. در شهریور 1403، مقدار RPM بین 30 تا 100 هزار تومان اعلام شده است. شاید فکر کنید که این مبلغ زیاد نیست، اما یادتان باشد که این فقط بخشی از درآمد شما از آپارات است!

2.سهم شما از تبلیغات آپارات

تقریبا بین 50 تا 70 درصد از درآمد تبلیغات ویدیوهایتان برای شماست. البته این درصد بستگی به محبوبیت کانال شما هم دارد؛ هرچه کانال شما محبوب‌تر باشد، سهم شما بیشتر می‌شود. فقط دقت کنید که برای اینکه از یک تبلیغ سهم بگیرید، باید تبلیغات بیشتر از 6 ثانیه روی ویدیو نمایش داده شود. یعنی آپارات نمایش موفق تبلیغات را بعد از 6 ثانیه تایید می‌کند. پس سعی کنید ویدیوهایی بسازید که مخاطب دوست داشته باشد و برای دیدنش حاضر باشد تبلیغ را ببیند.

یک نکته دیگر! دیدیم بعد از اینکه روی ویدیوهای شما تبلیغات نمایش داده شد، آپارات بخشی از درآمد تبلیغاتی‌اش را با شما تقسیم می‌کند. پس هر چه ویدیوهای شما بیشتر دیده شود و بیشتر کلیک بگیرد، درآمد شما هم به نسبت بیشتر می‌شود.

روش های درآمدزایی آپارات چگونه است

درآمدزایی از آپارات با استریم!

علاوه بر درآمدزایی از طریق بازدید و تبلیغات ویدیو، یک راه دیگر هم برای کسب درآمد از آپارات داریم: پخش زنده در آپارات (استریم).

با استریم زنده آپارات می‌توانید به طور مستقیم با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، برای ویدیوهای گیمینگ یا آموزشی بلیت بفروشید و مخاطب جدید هم پیدا کنید! این یعنی درآمد بیشتر!

حالا چطور ببینیم که درآمدمان چقدر شده؟ برای این موضوع هم آپارات راه‌کار دارد.

پنل درآمدزایی آپارات

اگر به بخش داشبورد کانال خود نگاه کنید، آپارات در یک نمودار، میزان درآمد شما در هر ماه، میزان درآمد یک روزه یا درآمد کلی که از زمان عضویت تا همان روز داشتید را نمایش می‌دهد. حتی درآمد شما را تا آخر ماه تخمین می‌زند. البته این تخمین با نزدیک شدن به آخر ماه دقیقتر می‌شود.

نمودار درآمدزایی آپارات در داشبورد

نکته مهم:

طبق گفته آپارات، زمانی می‌توانید از این پلتفرم درخواست واریز کنید که حداقل درآمد شما به 400 هزار تومان رسیده باشد. اگر این مقدار کمتر باشد، باید تا ماه بعدی صبر کنید تا به 400 هزار تومان برسد. بعد از درخواست واریز وجه، حدود 7 روز کاری زمان می‌برد تا پول به حساب شما واریز شود. خب حالا نوبت به مراحل کسب درآمد از آپارات می‌رسد.

چگونه کسب درآمد از آپارات را شروع کنیم؟

 برای کسب درآمد از آپارات باید قدم به قدم جلو رفت. اگر کانالی در آپارات ندارید، پس ثبت نام را شروع کنید.

  • در آپارات ثبت‌نام کنید و کانال بسازید

ثبت‌نام در آپارات و ساخت کانال کار بسیار ساده‌ای است. با انجام چند مرحله ساده، می‌توانید یک حساب در آپارات بسازید و ویدیوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  وارد سایت آپارات (aparat.com) شوید.

  1. در بالای صفحه، روی گزینه «ورود و ثبت‌نام» کلیک کنید و گزینه «ایجاد حساب کاربری» را انتخاب کنید.
  2. اطلاعات خواسته شده مانند نام کاربری، ایمیل و رمز عبور را به دقت وارد کنید.
  3.   ایمیلی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید را باز کرده و لینک تایید را کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، کانال شما به صورت خودکار ساخته می‌شود. برای مدیریت کانال خود می‌توانید به بخش پروفایل مراجعه کنید.

  • تولید محتوا و ساخت ویدیو

حالا نوبت به بارگذاری محتوای ویدیویی می‌رسد. همانطور که گفتیم محتوای خلاقانه، جذاب و مفید کلید رسیدن به درآمدزایی آپارات است. هرچه بیشتر محتوا تولید کنید، کانال شما سریع‌تر به شرایط مورد نیاز آپارات می‌رسد. بعد از مدتی می‌بینید که 200 دنبال‌کننده دارید و 3000 بازدید در 3 ماه را پیدا کرده‌اید.

نکته مهم برای گیمرها

اگر گیمر هستید و می‌خواهید از بازی‌ کردنتان محتوا تولید کنید، فقط صداگذاری کافی نیست، چون آپارات این مدل‌ ویدیوها را قبول نمی‌کند. برای این که از سیستم اینکام آپارات استفاده کنید، باید تصویر خودتان هم در ویدیو دیده شود. پیشنهاد ما این است که از وبکم استفاده کنید تا هم بازی‌تان و هم چهره‌تان همزمان در ویدیو باشد.

نکته مهم درآمدزایی برای گیمرها

  • ثبت درخواست درآمدزایی

وقتی به شرایط مورد نیاز آپارات رسیدید، می‌توانید درخواست درآمدزایی خود را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، آپارات کانال شما را بررسی می‌کند و اگر همه معیارهای لازم را داشته باشید، تایید می‌شوید. این کار ممکن است چند روز طول بکشد.

  • پر کردن اطلاعات

بعد از اینکه حساب شما تایید شد باید اطلاعات حسابتان را تکمیل کنید. مثلا اول باید مشخص کنید که به عنوان شخص حقیقی (فردی) یا شخص حقوقی (شرکت یا سازمان) فعالیت می‌کنید. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ معمولاً به عنوان شخص حقوقی ثبت‌نام می‌کنند. اما اگر کانال شخصی دارید و به تنهایی فعالیت می‌کنید، گزینه شخص حقیقی را انتخاب کنید. در این مرحله، اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی و جزئیات حساب بانکی‌تان مثل شماره شبا را وارد می‌کنید. پس از تکمیل این اطلاعات، کانال آپارات شما آماده درآمدزایی است.

حالا برای کسب درآمد، باید بازدید ویدیوهایتان را افزایش دهید. اما سوال اصلی این‌جاست که چطور می‌توانید بازدید بیشتری جذب کنید؟

چگونه بازدید ویدیوهای آپارات خود را بالا ببریم؟

همانطور که دیدید، راه‌ کسب درآمد از آپارات و ثبت نام خیلی سخت نیست. تنها چیزی که نیاز دارید، ساخت تعداد زیادی محتوای باکیفیت و خلاقانه است. هرچقدر محتوای تولید شده بهتر باشد، احتمال کسب درآمد از Aparat هم بالاتر می‌رود. راه‌های زیادی برای افزایش بازدید ویدیوهای آپلود شده شما هست که در ادامه باید هم می‌خوانیم.

  • چه موضوعی جذاب‌تر است

معمولاً محتواهای آموزشی در آپارات بیشترین بازدید را دارند؛ مثلاً آموزش‌های هنری، اقتصادی، آموزش ابزارهای کاربردی مثل فتوشاپ و پریمیر و … خیلی پرطرفدار هستند.

یا مثلاً اخبار مهم رو یکی دیگر از موضوعات پر بازدید در آپارات است.

بخش سرگرمی که همه نوع آن در آپارات پیدا می‌شود. از ویدیوهای بامزه و چالشی تا حتی تعریف داستان‌های مهیج. در بخش سرگرمی می‌توانید از مطلب‌های روز دنیا که طرفدار زیادی دارد، ویدیو بسازید یا اگر گیمر هستید، ویدیوهای گیمینگ بسازید که حسابی بازدید می‌خورد.

  • تصویر با کیفیت بگیرید

کیفیت تصویر محتوای تولید شده تاثیر زیادی روی میزان بازدید ویدیو شما دارد. نه این که یک تصویر سینمایی بسازید.نه! اما اگر ویدیو شما  خیلی بی‌کیفیت باشد و استاندارهای ساده ضبط ویدیو را رعایت نکرده باشید، احتمال این که مخاطب بعد از مدتی ویدیو شما را ببندد، بالاست. پس حتما برای تهیه محتوا سعی کنید از یک گوشی یا دوربین خوب برای فیلم‌برداری استفاده کنید.

  • ویدیو هم سئو می‌خواهد

شاید شنیده باشید که سئو (SEO) می‌تواند تعداد بازدیدهای ویدیوی شما را بیشتر کند. اما سئو چیست؟ اگر تا حالا با این مفهوم آشنا نبودید، نگران نباشید! ما سئو را با زبان ساده برایتان توضیح می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به لینک آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

در بخش سئو یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش بازدید ویدیو انجام دهید، استفاده از کلمات کلیدی است. این کلمات را در عنوان ویدیو، بخش توضیحات (Caption) و حتی هشتگ‌ها به کار ببرید. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که مردم بیشتر سرچ می‌کنند تا ویدیوی شما راحت‌تر پیدا شود.

  • ارتباط با مخاطبین فراموش نشود

حتما با مخاطب ارتباط بگیرید تا به شما اعتماد کند. مثلا در ویدیوهایتان حضور داشته باشید، از مخاطب سوال کنید یا دعوت کنید تا با شما چالش‌های مختلف انجام بدهد. در بخش کامنت‌ها هم از مخاطب‌ها سوال بپرسید و حتما کامنت‌های آن‌ها را جواب بدهید. بعد می‌بینید مخاطب‌ها ارتباط بهتری با شما می‌گیرند و تعداد دنبال‌کننده‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

ارتباط با مخاطبین در کامنت ها اهمیت زیادی دارد.

با مواردی که گفتیم خیلی راحت می‌توانید تعداد مخاطبین و بازدیدهایتان را اضافه کنید. اگر به توضیحات بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید نکات ریزی که افراد موفق در آپارات از آن خبر دارند را بدانید به لینک… بروید. شک نکنید نکته‌های مهمی در انتظار شماست. خب نظر شما تا به این جا چه بود؟ با کسب درآمد از آپارات موافقید؟